در گزارش وبی كارت اعلام شد

تأثیر ۸۰ درصدی سدها در مدیریت سیلاب

تأثیر ۸۰ درصدی سدها در مدیریت سیلاب

به گزارش وبی كارت یك كارشناس حوزه آب اظهار داشت: تأثیر مثبت سدسازی بر مدیریت سیلاب ها مورد تردید نیست و پیشبینی می شود سدها بتوانند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سیلاب در استان ها را مدیریت كنند.



حامد محرمی، كارشناس حوزه آب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه اكثریت كارشناسان حوزه آب با مؤثر بودن سدها در مدیریت سیلاب موافق هستند، اظهار داشت: موضوعی كه محل بحث بعضی از متخصصان است، محل ساخت سد است؛ با این محوریت كه در چه نقاطی باید سد ساخت. به صورت مثال رودخانه می سی سی پی در ایالات متحده آمریكا و همینطور كشور آلمان به صورت كلی و طبیعی موقعیت مناسبی برای سدسازی ندارند. مبحث مهم در مورد كنترل سیلاب ها با سد، وجود ساختگاه یا امكان ساخت سد است.
وی اضافه كرد: در سیلاب هایی كه سال جاری در كشور شاهد آن بودیم، سدها نقش به سزایی در مدیریت سیلاب ها داشتند، اما به علت تعارض هدف ذخیره سازی با مهار سیلاب های بزرگ، ذخیره سازی در سدها با مشكل رو به رو شده است.
محرمی میزان خسارات ناشی از سیلاب در كشور را حدود یكهزار میلیارد تومان اعلام نمود و افزود: هدف از راه اندازی سدهای خوزستان اغلب، ذخیره سازی آب برای مصارف شرب، كشاورزی یا صنعتی است. ازاین رو روند سیلاب ها هم در این استان به سمت ذخیره سازی آب و افزایش ذخیره مخازن سدهای این استان پیش رفت.
به گفته این كارشناس حوزه آب، سدها در بهترین حالت حدود ۵۰ درصد از سیلاب ها را می توانند ذخیره كنند. در روزهای بارندگی ها اخیر رهاسازی حجم مناسب آب از سدهای كشور را شاهد بودیم. از آغاز سالجاری شاهد تغییر الگوی بارش در كشور به سمت پر بارشی بودیم، اما به صورت مثال اگر میانگین بارندگی در منطقه زاگرس مركزی حدود ۶۵ میلی متر در طول سال آبی بود، عمده این بارش كه رقم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی متری را شامل می شود در یك مدت زمان كوتاه صورت گرفت.
وی تصریح كرد: طی ۲ سال قبل الگوی بارش نسبت به ۱۰ سال قبل از آن كاملاً متفاوت شده و ما شاهد افزایش بارش های سیل آسا در زاگرس و حوضه كارون هستیم. احتمال می رود دوره خشكی و دما افزایش یابد و از سویی بارش ها در دوره كم اما شدت زیاد داشته باشیم. این مورد می تواند ذخیره سازی و كنترل سیلاب سدها را تحت تاثیر قرار دهد.
این كارشناس حوزه آب توضیح داد: صدمه های زیست محیطی سدهای جنوب اكوهیدرولوژیك نیست و ما بیشتر مشكل تخصیص و حاكمیت آب داریم كه سدها در این معادله تنها ابزار هستند.
محرمی میزان تأثیرگذاری سدها در مدیریت سیلاب را حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش بینی نمود و اظهار داشت: در استان لرستان به علت بلاتكلیفی سد معشوره و شرایط رودخانه كشكان شاهد خسارات بیشتری بودیم. اگر در خوزستان سدهای كارون، دز و كرخه وجود نداشت با فاجعه رو به رو می شدیم به نحوی كه شهر اهواز تا ۴ متر زیر آب می رفت. البته به صورت كلی مشكلات بیشتر از آنكه سخت افزاری باشد مربوط به مدیریت مخازن می شد.




منبع:

1398/12/09
23:38:48
5.0 / 5
3510
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت