سهم اپراتورهای تلفن همراه از پیامك های تبلیغاتی مزاحم
به گزارش وبی كارت به قول مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری، در در نیمه اول دی ماه، ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیمكارت ارسال كننده پیامك تبلیغاتی مزاحم مسدود شده كه سهم هریك از سیمكارت های اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامك تبلیغاتی مزاحم متفاوت می باشد.
به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، برای پیشگیری از ارسال پیامك های تبلیغاتی، راه های مختلفی همچون استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) كه برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه از راه سامانه های ارسال پیام كوتاه و با سرشماره های مختلف برای مشتركان تلفن همراه ارسال می شد، بوجود آمد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شدند، راه اندازی نمود.
مسدود كردن خطوط شخصی بعد از اینكه كسب وكارها با مسدود شدن سرشماره های پیامكی، به ارسال پیامك تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام نمودند، صورت گرفت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شوند، راه اندازی كند. كاربران درصورت مواجهه با پیامك هایی كه به ارسال پیامك های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می كنند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند تا روند مسدود كردن سیمكارت های مزاحم را تسریع كنند.
همینطور مقرر است از این پس با اضافه شدن یك بند به قرارداد دریافت سیمكارت، مشتركان این اجازه را به اپراتور بدهند كه اگر با سیم كارتی تخلف كردند و پیامك تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امكان ارسال پیامك از تمامی سیمكارت های آنها متوقف شود.
ارسال پیامك سیمكارت های مزاحم مسدود می شود
در این راستا پیمان قره داغی -مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری- از مسدودسازی و قطع ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیمكارت ارسال كننده پیامك تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دیماه اطلاع داد و اظهار داشت: سهم سیمكارت های اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامك تبلیغاتی مزاحم متفاوت می باشد اما امكان ارسال پیامك برای همه آنها مسدود شده است.
وی با بیان این كه بیشترین تعداد سیمكارت های مسدودشده مربوط به اپراتور ایرانسل است، اضافه كرد: در این بازه زمانی حدود ۹۲۹۵ سیمكارت ایرانسل مسدود شده است كه این آمار نشان داده است روزانه حدود ۷۱۵ سیمكارت ایرانسل توسط سامانه های رگولاتوری شناسایی شده و امكان ارسال پیامك برایشان غیرفعال شده است. حدود ۱۷۰۲ سیمكارت از اپراتور همراه اول هم شناسایی و امكان ارسال پیامك برایشان غیرفعال شده، یعنی به صورت متوسط روزانه ۱۳۱ سیمكارت از این اپراتور مسدود شده است.
مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری بیان نمود: در زمینه ارسال پیامك های انبوه تبلیغاتی در نیمه اول دیماه اپراتور رایتل وضعیت خوبی ندارد، چونكه در این دو هفته ۳۱۲۶ سیمكارت رایتل یعنی به صورت متوسط روزانه ۲۴۰ سیمكارت شناسایی و امكان ارسال پیامك برایشان غیرفعال شده است.
قره داغی اضافه كرد: برای مشخص كردن سهم هر اپراتور در بخش ارسال پیامك های تبلیغاتی مزاحم، باید میزان سهم هر اپراتور را در بازار مشخص نماییم. برپایه آمار موجود، ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترك، ۴۳ درصد و همراه اول هم با حدود ۶۲ میلیون مشترك، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. رایتل هم با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مشترك، سهم چهار درصدی از این بازار را دارد.
وی درباره اقداماتی كه اپراتورها باید برای كاهش ارسال پیامك های تبلیغاتی انبوه انجام دهند، اظهار نمود: در گام اول اپراتورها باید هنگام واگذاری و فروش سیمكارت، فرآیند احراز هویت را به صورت دقیق انجام دهند، آمار بالای تخلفات پیامكی نشان داده است اپراتورها در این حوزه خوب عمل نكرده اند. در گام دوم هم اپراتورها باید قوانینی را در سامانه های خود برای شناسایی و غیر فعال كردن سیمكارت های متخلف تعریف كنند.
مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری تصریح كرد: پیشگیری از ارسال پیامك های تبلیغاتی مزاحم برای مشتركین تمام اپراتورها یكی از اولویت های رگولاتوری است، از همین رو تمامی مشتركان تلفن همراه می توانند دریافت پیامك های تبلیغاتی برای سیمكارت خویش را با شماره گیری كد دستوری #۸۰۰* غیرفعال كنند. اگر پس از اعمال این كد دستوری باردیگر برایشان از سیمكارت های شخصی پیامك تبلیغاتی ارسال شد، می توانند شماره سیمكارت ارسال كننده پیامك را به سرشماره ۱۹۵ ارسال نمایند تا این شماره ها در شبكه مسدود شوند.
منبع: وبی كارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب