نكاتی درباره مقصران عدم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی
وبی كارت: در حالیكه منتقدان رشد نكردن دلخواه پیام رسان های داخلی معتقدند كه این مساله به سبب عدم پشتیبانی از این ابزارهای بومی است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید وزارتخانه ی متبوعش تنها دستگاهی بوده كه به وظایف خود در قبال مسئولیت های مشخص شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی عمل كرده است.
به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، یكی از اهداف فیلترینگ تلگرام كه با كش وقوس های فراوان و فیلترینگ مقطعی چندباره، از اردیبهشت ماه سال قبل تا امروز ادامه دارد، رفع انحصار از این پیام رسان عنوان بود كه سبب شد سوژه پشتیبانی از پیام رسان های داخلی داغ شود. هرچند از همان ابتدا هم برخی كارشناسان و تحلیلگران معتقد بودند فیلترینگ تلگرام راه مناسبی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، چه بسا كه در این مدت هنوز هم این ابزارهای داخلی نتوانستند جایگزین تلگرام شوند.
به همین دلیل، مسؤولان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی در نظر گرفتند. در این راستا شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را در امتداد این حمایت در نظر گرفت و همین طور حمید فتاحی - رئیس هیأت مدیره شركت ارتباطات زیرساخت-با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی، اظهار نمود: بر طبق این مصوبه، كمك هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مكانی به صورت بلاعوض نمایش شد، هم چنین تعرفه مصرف دیتا به یك سوم تعرفه اینترنت كم شد.
البته در مواردی هم از جانب بعضی از پیام رسان های داخلی عنوان شد كه حمایتی از آنها نشده است، اما فتاحی همین طور اظهار داشته بود: وزارت ارتباطات با تمام قوت برای پشتیبانی از زیست بوم پیام رسان های داخلی و تولید داخل پای كار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاه های زیرمجموعه خودرا ملزم كردند كه كمك گردد. بنا بر این جلسات متعددی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری بلاعوض امكانات به پیام رسان های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و پس از تصویب سوژه در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، نمایش ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هركدام از پیام رسان ها به صورت پلكانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله های یك گیگی به تصویب رسید كه مستلزم آن بود كه هریك از پیام رسان ها درخواست های خودرا در هر بخش ارائه نمایند.
حذف تلگرام های فارسی و داستان حمایتی كه انجام نشد
با این وجود، در شرایطی كه تلگرام های فارسی در هفته های اخیر از فروشگاه آنلاین گوگل پلی حذف شدند و كاربرانی كه با این پوسته های پیام رسان با تلگرام در ارتباط بودند را گرفتار مشكل كردند، بحث حمایت نكردن از پیام رسان های داخلی كه كاربران را به تلگرام و مشابه های آن جذب كرده و مانع از پیوستن آنها به پیام رسان های بومی شده، باردیگر بر سر زبان ها افتاده است تا جایی كه بعضی از نمایندگان مجلس، وزارت ارتباطات را در این مساله مقصر شناختند.
این مساله سبب واكنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده تا جایی كه محمد جواد آذری جهرمی درباره بهتان زنی برخی افراد به وی درباب عدم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی به خانه ملت، گفته است: آنچه در این زمینه اهمیت دارد، قانون است. در ارتباط با پشتیبانی از پیام رسان های داخلی مصوبه شورای عالی فضای مجازی موجود است كه در این مصوبه مسئولیت هر دستگاه مشخص شده، اگر قرار بر ارزیابی است، مركز ملی باید برمبنای سندهای موجود، عملكرد وزارت ارتباطات را ارزیابی كند؛ اگر ما كم كاری كرده باشیم، می پذیریم.
او همینطور اظهار كرده است: به زعم پیام رسان های داخلی، وزارت ارتباطات تنها دستگاهی بود كه به وظایف خود عمل كرد. دستگاه هایی هستند كه عملكرد آنها صفر است، اما هیچ گاه مورد سوال قرار نمی گیرند.
البته مشكلاتی كه پیام رسان های داخلی دارند و این كه نتوانستند در مدت یك ساله آنطور كه لازم است، رشد كرده و در جذب كاربران موفق باشند، به اذعان كارشناسان می تواند دلیلهای گوناگون دیگری همچون نقش تلگرام های فارسی، مشكلات فنی خود پیام رسان ها و یا اطمینان نداشتن كاربران ایرانی به پیام رسان های بومی داشته باشد، اما بنظر می رسد این مشكلات هنوز هم ریشه یابی نشده و علت این عدم موفقیت هرچه كه باشد، هنوز هم ظاهراً تلگرام كاربران بیش تری در مقایسه با مجموع پیام رسان های داخلی دارد.
با تمام این اوصاف دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به وضعیت تلگرام های فارسی سپس حذف آنها از فروشگاه آنلاین گوگل بیان كرده است كه خبرهای خوبی وجود دارد و به خصوص فشاری كه آمریكایی ها وارد می كنند سبب شده كه سرعت بگیرند و بزودی اعلام می كنند كه این استقلال اتفاق می افتد.
پیام رسان های داخلی شكست نخورده اند
در هر حال دبیر شورای عالی فضای مجازی مخالف این حرف است كه پروژه پیام رسان داخلی شكست خورده است؛ وی معتقد می باشد كه به هیچ وجه در استقلال، حوزه تكنولوژیكی و خدمات به مردم شكست نمی خوریم. ما مردم توانمندی هستیم و انتظارمان بالاست كه این روند سرعت بگیرد و پیام رسان های داخلی غالب شوند. در همین یك سال اخیر كه از اردیبهشت، پیام رسان های داخلی را پشتیبانی كردیم، تعداد كاربران، تنوع پیام رسان ها، حركت پیام رسان ها به سمت تخصصی شدن، ظهور و بروز سكوهای پیام رسانی كه چندین خدمت نمایش می دهند، مناسب بوده است.
بر این اساس در تصمیماتی كه در كمیسیون مربوطه در مركز ملی فضای مجازی اتخاذ شده، بنا شد به سبب محدودیت در امكانات، از دو یا سه پیام رسان بیشتر حمایت نشود كه اینها از لحاظ عده امكانات و تیم فنی و كاربران و پارامترهایی كه وجود داشته، در اولویت حمایت دولت قرار دارند. البته بگفته فیروز آبادی این بدان مدلول نیست كه دیگر پیام رسان ها صلاحیت ندارند و افراد از اینكه با آنها همكاری كنند نهی شوند.
منبع: وبی كارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب