با شرکت های سوئیسی مؤثر در ساخت موشک آریان ۶ آشنا شوید
وبی کارت: چندین شرکت از کشورهای مختلف در ساخت موشک «آریان ۶» نقش دارند که دو مورد آنها در سوئیس هستند و در تامین قطعات موشک آریان ۶ همکاری می کنند.
به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، سوئیس به عنوان یکی از کشورهای بنیان گذار «آژانس فضایی اروپا»(ESA) دهه هاست که نقش برجسته ی را در بخش فضایی بر عهده داشته است.
به نقل از وب سایت رسمی آژانس فضایی اروپا، فناوری های سوئیس هم روی زمین و هم فراتر از آن فراگیر بوده اند. در طول نخستین فرود انسان روی ماه، خدمه ماموریت «آپولو ۱۱»(Apollo 11) ساعات سوئیسی به دست داشتند و لباس های آنها توسط اتصال دهنده قلاب-حلقه که بوسیله ی یک مهندس سوئیسی اختراع شده بود، محکم می شد. امروزه، شرکتها و دانشگاه های سوئیس در بیشتر ماموریت های علمی فضایی آژانس فضایی اروپا همچون «مدارگرد خورشیدی»(Solar Orbiter)، «تلسکوپ فضایی گایا»(Gaia Space Telescope)، «کاوشگر قمرهای یخی مشتری»(JUICE) و مریخ نورد «اگزومارس»(ExoMars) یا «روزالیند فرانکلین»(Rosalind Franklin) مشارکت دارند.
سهم سوئیس در برنامه «آریان ۶»(Ariane 6) ۲.۴ درصد است و دو شرکت مستقر در سوئیس موسوم به «بیاند گرویتی»(Beyond Gravity) و «اپکو تکنولوژیز»(APCO Technologies)، قطعات موشک آریان ۶ و همینطور تجهیزات پشتیبانی زمینی را که برای توسعه آن ضروری هستند، تأمین می کنند.
قطعات و اجزای مورد نیاز برای مونتاژ موشک آریان ۶ توسط شرکت هایی از ۱۳ کشور عضو آژانس فضایی اروپا که در برنامه آریان ۶ شرکت دارند، تأمین می شود. آنها به همراه یکدیگر بهترین دانش خویش را برای ساخت موشک سنگین اروپا تحت راهنمایی شرکت «آریان گروپ»(ArianeGroup) پیمانکار اصلی برنامه که موشک آریان ۶ را هم طراحی نموده است، به کار می گیرند.
در ادامه به روند کار دو شرکت سوئیسی مذکور در تأمین قطعات موشک آریان ۶ می پردازیم.
بیاند گرویتی برای حفاظت از محموله های ارزشمند
شرکت بیاند گرویتی که پیش تر با نام «RUAG Space» شناخته می شد، از زمان نخستین پرواز موشک آریان در سال ۱۹۷۹، کلاهک های پسارگیر بار را برای همه ماموریت های این موشک تأمین کرده است و این کار را برای موشک آریان ۶ هم ادامه خواهد داد.
بارهای مفید آریان ۶ که اغلب ماهواره ها هستند، در بخش زیرین بدنه قرار می گیرند که دماغه ای مخروطی است و به شکل عمودی به دو قسمت تقسیم می شود. این مسافران پرارزش که برای رفتن به فضای بیرونی درنظر گرفته شده اند، به محافظت قابل اعتماد در مقابل شرایط شدید حرارتی، صوتی و آیرودینامیکی نیاز دارند که موشک در طول پرتاب و سفر خود به جو زمین در معرض آن قرار می گیرد.
وظیفه حفاظت از محموله بر عهده کلاهک های پسارگیر بار است که قسمت مخروطی شکل بالای موشک را می سازند. دو قسمت کلاهک بعد از انجام وظیفه و خروج از جو زمین، از یکدیگر جدا می شوند و محموله زیرین نمایان می شود.
این قطعات ضروری موشک که توسط شرکت بیاند گرویتی در تاسیسات امن سوئیس تولید می شوند، در دو نوع ۲۰ یا ۱۴ متری عرضه می شوند تا مسافران با جثه های متفاوت را در خود جای دهند. وزن نوع بزرگ تر کلاهک پسارگیر بار ۲.۶ تن و نوع کوچک تر آن ۱.۸ تن است و هر دو با قطر ۵.۴ متری موشک مطابقت دارند. هر قسمت کلاهک پسارگیر بار به شکل یک تکه از جنس فیبر کربن ایجاد می شود و در یک کوره صنعتی پخته می شود تا بشکل نهائی خود برسد.
اپکو تکنولوژیز برای تأمین اتصالات تقویت کننده و پشتیبانی زمینی
موشک آریان ۶ در دو مدل با دو یا چهار موتور تقویت کننده عرضه می شود. هر یک از این تقویت کننده ها که از نظر فنی به عنوان «موشک جامد مجهز»(ESR) شناخته می شوند، نیروی رانشی معادل بیشتر از ۳۵ موتور جت تولید می کنند و نیروی رانشی قوی موردنیاز برای بلند شدن را فراهم می آورند. شرکت اپکو تکنولوژیز به تأمین کلاهک دماغه تقویت کننده و اتصالات تقویت کننده می پردازد که موتورها را به هسته موشک متصل می کنند. در ساخت موشک باید همه جزئیات درنظر گرفته شود. بنابراین، اتصالات تقویت کننده باید در مقابل نیروی رانشی قابل توجه منتقل شده به هسته مقاومت کنند.
شرکت اپکو تکنولوژیز علاوه بر قطعات تقویت کننده، «تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی»(MGSE) را هم تأمین می کند. این قطعات همانطور که از نامشان پیداست، برای حرکت بسمت آسمان طراحی نشده اند، بلکه به طور عمده به شکل افقی روی زمین و دریا در اطراف سالن های مونتاژ و مراکز آزمایش حرکت می کنند و نقش مهمی را در طول توسعه موشک تا زمان پرتاب دارند. تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی شامل تجهیزات مونتاژ و یکپارچه سازی برای مرحله بالایی مونتاژشده در شهر برمن آلمان، مرحله اصلی مونتاژشده در شهر له مورو فرانسه و همینطور کانتینرهای دارای کنترل دماست که برای نگهداری و انتقال ایمن موشک از اروپا به منطقه گویان فرانسه استفاده می شوند.
در پایگاه فضایی اروپا، شرکت اپکو تکنولوژیز به تأمین «داک کپسوله سازی»(Encapsulation Dock) می پردازد که امکان مونتاژ و حمل کلاهک پسارگیر بار اطراف محموله های آریان ۶ را فراهم می آورد. همینطور این شرکت، «تریلر کامپوزیت بالایی»(Upper Composite Trailer) که محموله را در کلاهک پسارگیر بار خود به سکوی پرتاب می برد، تأمین می کند.
این تریلر با عرض ۶ متر و طول ۲۶ متر، به بزرگی یک زمین تنیس است و دو کابین راننده دارد. راننده به جای عقب رفتن می تواند از آن بیرون بپرد و به طرف دیگر برود تا در جهت مخالف حرکت نماید. این تریلر با وزن ۱۸۰ تن، ۳۲ چرخ و سه ژنراتور را برای تأمین انرژی دارد.
شرکت آپکو تکنولوژیز، روبات های حمل کننده را هم می سازد که هسته مرکزی آریان ۶ را از ساختمان مونتاژ به سکوی پرتاب در فاصله حدود ۸۰۰ متر دورتر می برند. این وسایل نقلیه خودکار، یک نوار مغناطیسی را در زیر جاده دنبال می کنند و موشک را در آخرین سفر خود قبل از پرتاب، کاملا تراز نگه می دارند. بعد از رسیدن به سکوی پرتاب، حرکات طراحی شده توسط دو وسیله نقلیه خودکار در پایان عقب موشک به همراه یک بالابر، هسته مرکزی را به موقعیت پرتاب عمودی خود می برند.
بطور خلاصه، هر یک از این تقویت کننده ها که از نظر فنی به عنوان موشک جامد مجهز (ESR) شناخته می شوند، نیروی رانشی معادل بیش از ۳۵ موتور جت تولید می کنند و نیروی رانشی قوی موردنیاز برای بلند شدن را فراهم می آورند. تجهیزات مکانیکی پشتیبانی زمینی شامل تجهیزات مونتاژ و یکپارچه سازی برای مرحله بالایی مونتاژشده در شهر برمن آلمان، مرحله اصلی مونتاژشده در شهر له مورو فرانسه و همین طور کانتینرهای دارای کنترل دماست که برای نگهداری و انتقال ایمن موشک از اروپا به منطقه گویان فرانسه استفاده می شوند. راننده بجای عقب رفتن می تواند از آن بیرون بپرد و به طرف دیگر برود تا در راستای مخالف حرکت کند.
منبع: وبی كارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب