امروز در اقتصاد ایران چه گذشت

دلالان ارز سوار بر امواج می تازند

دلالان ارز سوار بر امواج می تازند

وبی كارت: قیمت دلار و سكه مجددا مسیر صعودی به خود گرفت؛ امروز دلار به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید و سكه ۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان معامله شد؛ هرچند گفته می گردد ۹۷ درصد معاملات با استفاده از سامانه نیما صورت می گیرد غفلت از بازار آزاد ۳ درصدی سبب شده تا كار به دست دلالان بیفتد.


به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، امروز ارقام تازه ای از دلار و یورو در بازار آزاد ارز به ثبت رسید كه ادامه جریان آمدن نرخ های عجیب به این بازار بود و توجیهی برای آن وجود ندارد؛ بازار پرتقاضایی كه بانك مركزی اعتقاد دارد فقط سه درصد معاملات در آن انجام شده و دلیلی برای حراج ارز در آن نمی بیند، ظاهرا كاملا رها شده و كنترل و نظارتی بر آن نیست. در این گزارش می توانید از آخرین وضعیت بازار ارز آگاه شوید.
از جانب دیگر در بازار امروز (دوشنبه) قیمت طلا و سكه به روند افزایشی خود ادامه داد تا جایی كه سكه تمام طرح جدید تا ساعت ۱۵: ۰۰ به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۴۴۰ هزار تومان گذشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار یك میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در طلافروشی ها ارائه شد.
انتظارات مردم برای افزایش قیمت ارز و از طرفی عدم كنترل بازار آزاد از جانب سیاستگذار ارزی و سایر دستگاه های مربوطه، این بازار سه درصدی را به یك بازار رها شده تبدیل نموده كه به هر سویی امكان دارد رفته و قیمت ها در آن ركوردهای جدیدی ثبت كند. با این وجود بانك مركزی كه بازار ارز را تا حدی كنترل شده می داند معمولا روزانه آماری از معاملات سامانه نیما اعلام می كند كه در آن نرخ یورو به حدود ۹۰۰۰ تومان می رسد، كه این نرخ تا ۹۰۰۰ تومان دیگر با بازار آزاد اختلاف دارد. این در شرایطی است كه مجموعه اقتصاد و اذهان عمومی تحت تاثیر نرخ های بازار آزاد و یا همان بازار كم حجم سه درصدی قرار داشته و قیمت كالاها مدام خویش را با نوسان قیمت ارز در بازار منطبق می كند.
صمصامی: تنها راه احیای قدرت خرید مردم حذف بازار ثانویه است
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تنها راه قدرت خرید از دست رفته مردم را حذف بازار ثانویه ارزیابی كرد و اظهار داشت: حالا كه نرخ بازار ثانویه هم دستوری است، چرا دولت آن را به جای ۸۰۰۰ تومان همان ۴۲۰۰ تومان اعلام نمی كند؟
حسین صمصامی با اشاره به افزایش قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به ۸ و ۱۴ هزار تومان در سامانه نیما و بازار آزاد، اظهار نمود: این افزایش نرخ ارز اثر خویش را روی قیمت تمام شده كالاها در كشور می گذارد. در حالیكه دولت عملا توان جبران این افزایش هزینه ها را ندارد.
پتروشیمی ها چقدر ارز و با چه نرخی به نیما آوردند؟
پس از آن كه شركت های پتروشیمی بر مبنای سیاست جدید ارزی، موظف شدند ارز صادراتی خویش را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه كنند، بر مبنای بسته جدید ارزی موظف شدند ارز خویش را در بازار ثانویه عرضه كنند. از ششم مردادماه تا ۱۹ شهریورماه یعنی از زمانی كه بسته جدید ارزی عرضه شد، كل ارزی كه در بازار ثانویه عرضه شد یك میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۹۳۲ هزار یورو بود كه سهم پتروشیمی ها از آن، یك میلیارد و ۷۶ میلیون و ۸۵۹ هزار یورو یا به عبارت دیگر ۷۳ درصد بوده است.
مردم نگران نباشند؛ كالا به اندازه كافی داریم
امروز معاون اول رییس جمهور اطمینان داد كه دولت از اقشار ضعیف صیانت می كند و كالاهای اساسی و نیازهای در رابطه با دارو و درمان را در هر شرایطی تامین خواهد نمود.
از جانب دیگر نایب رئیس اتاق اصناف ایران هم ضمن اعلام اینكه ذخایر و عرضه كالاهای اساسی مشكلی ندارد، اظهار داشت: نباید با جوسازی، مردم را به خرید بیش از نیاز كالاها دعوت نماییم. متاسفانه در مدت اخیر رسانه­ ها و صداوسیما با تمركز روی بازار یك كالا عامل تولید وحشت از قحطی و كمبود كالا شده اند.
خواب آمریكا برای نفت ایران تعبیر نمی شود
در ایام اخیر مباحثی از جانب آمریكا درباره افزایش تولید نفت توسط اوپك با هدف جبران كسری نفت ایران در صورت تحریم ها دنبال می گردد كه بعضی كشورهای منطقه هم در این بازی ورود كرده اند. اما شاهد بودیم كه در اجلاس الجزایر، تصمیم گیری برای افزایش تولید رای نیاورد.
امروز وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تصمیم آمریكا برای به صفر رساندن صادرات ایران و این كه آیا خلاء نفت ایران در بلندمدت جبران پذیر خواهد بود اظهار داشت: انشاالله خواب آمریكا برای نفت ایران تعبیر نمی گردد.
بیژن زنگنه در مورد نشست كمیته نظارتی روز گذشته اوپك هم اظهار نمود: بیانیه این نشست را دیدم كه در آن بر رعایت پایبندی به سهمیه ها تاكید شده بود. نكته دیگری گفته نشده و این سازوكاری بود كه دنبال آن بودیم.
مسكن كشش افزایش قیمت ندارد
سری هم به بازار مسكن بزنیم. قیمت مسكن شهر تهران در مردادماه امسال ۶۲ درصد رشد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رساند و هنوز آمار شهریورماه ارائه نشده است. با این وجود نرخ رشد قیمت مسكن حدود ۲۰۰ درصد پایین تر از سكه و ارز بوده و كارشناسان معتقدند مسكن ظرفیت افزایش قیمت ندارد؛ موضوعی كه مدیركل دفتر اقتصاد مسكن هم در نشست خبری امروز بر آن تصریح كرد.
علی چگینی اظهار داشت كه افزایش قیمت مسكن حدودا به حد نهایی رسیده و از این به بعد كشش رشد قیمت وجود ندارد مگر اینكه اتفاقات عجیب و غریبی در حوزه اقتصاد كلان رخ دهد. او توضیحاتی هم درمورد آخرین وضعیت سامانه ملی املاك و اسكان، مالیات خانه های خالی و شاخص دسترسی به مسكن ارائه كرد كه می توانید در این خبر مشاهده كنید.



1397/07/03
15:11:45
5.0 / 5
5080
تگهای خبر: رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت