تكلیف اشتراك تلفن ثابت چه می شود؟

تكلیف اشتراك تلفن ثابت چه می شود؟

وبی كارت: باآنكه عدم دریافت اشتراك تلفن ثابت هزینه های زیادی برای مخابرات خواهد داشت، اما تكلیف این مورد در حالی هنوز روشن نشده كه به قول وزیر ارتباطات، این حكم دیوان عدالت اداری لازم الاجراست.



به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، در حالیكه از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام گردید دریافت اشتراك از تلفن ثابت كه در مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده بود، غیرقانونی می باشد، این مورد ظاهرا هزینه های زیادی را به شركت مخابرات ایران متحمل می كرد و باعث شد این سوال مطرح شود كه برای جبران این دریافتی توسط مخابرات، چه تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و آیا امكان دارد در آینده تعرفه های تلفن ثابت تغییر كند؟

البته با گذشت یك ماه از زمان غیرقانونی اعلام شدن دریافت این آبونمان، این هزینه هم چنان در قبض های تلفن ثابت لحاظ می شود؛ شركت مخابرات ایران همچنان اظهار نظر رسمی در این باره نكرده و پیگیری های ایسنا از روابط عمومی و مسئولان این شركت به نتیجه ای نرسید؛با این حال محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره علت ادامه روند دریافت اشتراك در قبوض تلفن ثابت اظهار كرده است: حكم دیوان عدالت اداری لازم الاجراست؛ ما هم حكم را كه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده به مخابرات ارجاع دادیم اما اینكه هنوز این اشتراك را می گیرند، بالاخره روال اجرایی فرآیند خویش را دارد.

وی همینطور با اشاره به اینكه این تصمیم تاثیر بسیار بزرگی بر درآمدهای شركت مخابرات دارد، بیان كرد: آن هم در زمانی كه هزینه ها به صورت سرسام آور بالا رفته و مخابرات در عرصه توسعه هزینه های زیادی داشته كه با عنایت به افزایش نرخ ارز هم این هزینه ها افزایش یافته است. هرچند ظاهرا این حذف اشتراك به نفع مردم است اما با عنایت به اینكه توسعه را دچار تاخیر می كند، حذف درآمدهای شركت مخابرات سبب می گردد كه اولا كارمندان تحت فشار قرار بگیرند؛ اثر اجرایی این حكم درنهایت با عنایت به مدلهای اقتصادی فشار به پرسنل مخابرات و نارضایتی كارگری است و هم چنین باعث كند شدن فرآیند توسعه می گردد.

تبعات یك تصمیم بدون لحاظ نظرات كارشناسی

وزیر ارتباطات برای رییس دیوان عدالت نامه نوشته كه در این حوزه با عنایت به اثرگذاری زیادی كه وجود دارد زمانی را قرار دهند، اما به هر صورت تصمیم این دیوان گرفته شده و حكم قضایی لازم الاجراست و وزارت ارتباطات هم باید از قانون تبعیت كند؛ با این وجود آذری جهرمی براین عقیده است كه اینها تبعاتی است كه صدور یك تصمیم بدون در نظر گرفتن نظرات كارشناسی بر مجموعه اش تاثیر می گذارد چون اشتراك چیزی نبوده كه امروز و روز گذشته گرفته شود، از ابتدای انقلاب می گرفتند و روال هایی در صورت حساب مشتركان همواره لحاظ می شد، البته مشكلاتی در این روال ها وجود داشته اما به اعتقاد وزیر ارتباطات برای حل این مشكل ها شاید می شد راهكارهای بهتری ارائه كرد.

پس از این اظهارات وزیر ارتباطات، بار دیگر از سوی دیوان عدالت اداری اعلام گردید كه با شكایت دیوان محاسبات كشور، دریافت اشتراك تلفن غیرقانونی می باشد. چونكه با عنایت به اینكه در ماده یك قانون هدفمند كردن یارانه ها آمده «دریافت هرگونه وجه توسط دستگاه های اجرایی منوط به تصویب قانون است.» و «نظر به اینكه مجوزی برای دریافت اشتراك تلفن در قانون پیش بینی نشده»، ازاین رو مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره دریافت اشتراك مغایر قانون و خارج از اختیارات مرجع تصویب بوده و ابطال می گردد.

در پی شكایت دیوان محاسبات و غیرقانونی شدن دریافت اشتراك تلفن با رای دیوان عدالت اداری، معاونت حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات كشور این مورد را به كلیه دستگاه های اجرایی كشور ابلاغ نمود. در این بخشنامه آمده است: «نظر به اینكه هیات عمومی دیوان عدالت اداری حسب شكایت دیوان محاسبات كشور، طی دادنامه شماره ۱۳۱۸ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳ رای به ابطال مصوبه شماره ۱۸۴ مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در مورد دریافت اشتراك تلفن از تاریخ صدور مصوبه مورد اشاره نموده است، بنابراین استمرار دریافت و پرداخت اشتراك با عنایت به ماده ۶۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ ممنوع می باشد. مضافا ضروری می باشد دستگاه های اجرایی اقدامات قانونی لازم را برای اجرای مفاد ماده (۱۳) قانون تشكیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری معمول دارند».

در نهایت راهی كه پیش روی متولیان این مورد قرار دارد، یا عدم دریافت این اشتراك مطابق رای دیوان عدالت اداری است كه با تحمیل هزینه به مخابرات، احیانا تغییراتی را در این شركت تولید خواهد نمود و گزینه ی احتمالی دیگر، ادامه روند دریافت اشتراك است كه باید دید با عنایت به تصمیم دیوان عدالت اداری در خصوص غیرقانونی بودن این موضوع، می تواند مورد تجدید نظر قرار بگیرد یا خیر.




1397/06/23
19:37:11
5.0 / 5
4530
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , تلفن , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت