نقش دیده بان در تحقق اهداف دولت هوشمند

نقش دیده بان در تحقق اهداف دولت هوشمند

به گزارش وبی کارت، معاون سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: با به کارگیری سامانه دیدبان، امکان رصد دقیق عملکرد دستگاه ها فراهم شده و درنتیجه شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقاء پاسخگویی نهادهای اجرایی خواهیم بود.



به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، مجید فولادیان ضمن اشاره به فلسفه ایجاد این سامانه اظهار داشت: برمبنای تبصره ۲ ماده ۹ بخشنامه اجرائی بند «ج» ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است سامانه ای برخط برای پایش وضعیت هوشمندسازی و نحوه عرضه خدمات دستگاهها بوجود آورد که هم گزارش پیشرفت دستگاهها و هم مشارکت مردمی را پوشش دهد. سامانه دیده بان به آدرس https: //dideban.iran.gov.ir در همین جهت به راه افتاده است.
وی در تشریح عملکرد این سامانه توضیح داد: «دیده بان بستری است که در آن وضعیت دسترس پذیری، قطعی و اختلال سرویسهای دستگاهها خصوصاً سرویس هایی که بوسیله مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) عرضه می شوند بصورت شفاف و لحظه ای منتشر می شود. این اطلاعات شامل قطعی سرویس ها، تعداد اختلالات شدید، گزارش مشکلات ۲۴ ساعت گذشته و لیست مشکلات حل شده است.»
فولادیان ضمن اشاره به این که دیده بان فقط یک داشبورد نمایش اختلال نیست، اضافه کرد: «در این سامانه، گزارش های مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم عرضه می شود. همچون تعداد کاربران در سطوح مختلف احراز هویت که شامل سطوح OTP، اطلاعات پایه هویتی، زنده سنجی و امضای دیجیتال است و همین طور روند ورود کاربران در ماه های مختلف.»
وی نمایش گزارش های مردمی را یکی از خاصیت های مهم دیده بان عنوان نمود و اظهار داشت: «کاربران می توانند بوسیله پنجره ملی، مشکلات سامانه های مختلف را شامل مواردی مانند نیاز به ورود مجدد، عدم دسترسی به خدمات، مشکلات ورود، بارگذاری مدارک یا عدم امکان ویرایش اطلاعات ثبت کنند. این گزارش ها، بعد از تجمیع، بصورت شفاف در دیده بان منتشر می شود تا دستگاهها در کمترین زمان نسبت به رفع اشکال اقدام نمایند.»
سرپرست معاونت خدمات پایه همین طور بیان کرد: «یکی از بخش های کلیدی دیده بان، نمایش آخرین وضعیت اتصال و هوشمندسازی دستگاهها به پنجره ملی است. در این بخش میزان اتصال، تعداد خدمات متصل شده، درصد هوشمندی خدمات و روند اجرای تعهدات هر دستگاه قابل مشاهده می باشد. این مساله برای اولین بار امکان ارزیابی دقیق پیشرفت دستگاهها در تحقق دولت هوشمند را فراهم نموده است.»
وی ادامه داد: این سامانه با عرضه اطلاعات دقیق، به مدیران دستگاهها کمک می نماید نقاط ضعف، اختلالات پرتکرار و نیازهای بهبود را شناسایی کنند و بنابراین اقدامات اصلاحی سریع و مبتنی بر داده انجام دهند.
فولادیان تاکید کرد: «سامانه دیده بان علاوه بر این که ابزار نظارت حاکمیتی است، یک بستر تعامل دوسویه میان مردم و سازمانهای دولتی شمرده می شود. شفافیت داده ها و انتشار برخط وضعیت خدمات، در عمل دستگاهها را نسبت به کیفیت سرویسهای خود پاسخگوتر کرده و پروسه بهبود خدمات را تسریع می نماید.»
سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی های دیجیتال سازمان در آخر اظهار داشت: «دیده بان با ترکیب اطلاعات مراکز تبادل داده، گزارش های مردمی، آمار خدمات پنجره ملی و فاکتورهای هوشمندسازی دستگاه ها، تصویری جامع از وضعیت خدمات دیجیتال کشور عرضه می کند. این سامانه نه فقط به بهبود تجربه کاربران و کاهش مراجعه های حضوری کمک می نماید، بلکه زمینه ساز پیشرفت حکمرانی داده و توسعه خدمات پایدار و هوشمند در کشور است.

به طور خلاصه این اطلاعات شامل قطعی سرویس ها، تعداد اختلالات شدید، گزارش مشکلات ۲۴ ساعت گذشته و فهرست مشکلات حل شده است. این گزارش ها، پس از تجمیع، به صورت شفاف در دیده بان منتشر می شود تا دستگاهها در کوتاهترین زمان نسبت به رفع اشکال اقدام نمایند.

منبع:

0.0 / 5
16
1404/09/12
10:15:33
تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , دستگاه , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت
وبی کارت اولین برداشت، ماندگارترین باشد