توافق راهبردی ۲۵ ساله چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است
به گزارش وبی کارت، رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در قالب توافق راهبردی 25 ساله، همکاریهای حمل و نقل و ترانزیت با چین گسترش یافته و این کشور همچنان بزرگ ترین شریک تجاری ایران است.
امین ترفع رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با گزارشگر مهر با اشاره به مسیرهای اتصال ایران و چین بوسیله ریل اظهار نمود: بوسیله سرخس و اینچه برون به آسیای مرکزی متصل می شویم و از آن طریق نیز ایران به قزاقستان و در ادامه به چین متصل می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، مسیرهای جدیدی همچون مسیر چین - قرقیزستان درحال ساخت است که این اتصال ایران را تقویت می کند و امکان اتصال مستقیم ریلی ایران به چین را به وجود می آورد.
احتمال ارتباط جاده ای ایران و چین تا چند ماه آینده
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی بیان نمود: این ارتباطات مدت ها است برقرار است، از زمانیکه راه آهن سرخس و اینچه برون ساخته شد، واردات و صادرات از چین جریان داشته و بازهم ادامه دارد. اکنون نیز آسیای مرکزی و چین بوسیله ریل با ایران در ارتباط هستند و احتمالا در ماههای آینده امکان برقراری ارتباط جاده ای نیز فراهم خواهد شد.
ترفع با اشاره به ابتکار کمربند - راه چین خاطرنشان کرد: ابتکار کمربند و جاده، طرحی برای توسعه مرزهای اقتصادی چین به سوی غرب است. این درهم تنیدگی که چین با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا ایجاد می کند، سبب افزایش نفوذ اقتصادی این کشور در منطقه و پیشرفت امنیت اقتصادی و عامل های تجاری آن خواهد شد.
وی اظهار داشت: در همین چارچوب، ما نیز می توانیم همکاریهای مشترکی با چین داشته باشیم. خصوصاً آنکه در توافق ۲۵ ساله ایران و چین، جزییات همکاری ها در عرصه حمل و نقل دیده شده است. این همکاری می تواند سبب شود بارهایی که از چین به سوی کشورهای دیگر ارسال می شود، قسمتی از مسیر خودرا از ایران عبور دهند و کشور ما با بهبود زیرساخت ها سهم بیشتری از این ترانزیت بین المللی به دست آورد.
تجارت بالاتر از ۹۰ درصدی ایران و چین بوسیله دریایی
ترفع در آخر با اشاره به تجارت دریایی با چین اظهار نمود: ارتباطات بندری و دریایی میان ایران و چین همیشه برقرار بوده و چین بزرگ ترین شریک تجاری ما بحساب می آید. سهم مبادلات تجاری بین دو کشور بوسیله حمل و نقل دریایی ۹۰ درصد است، تجارت جهانی نیز بطور کلی بوسیله دریا صورت می گیرد.
بطور خلاصه علاوه بر این، مسیرهای جدیدی همچون مسیر چین - قرقیزستان در حال ساخت است که این اتصال ایران را تقویت می کند و امکان اتصال مستقیم ریلی ایران به چین را به وجود می آورد. حال نیز آسیای مرکزی و چین بوسیله ریل با ایران در ارتباط هستند و احتمالاً در ماه های آینده امکان برقراری ارتباط جاده ای نیز فراهم خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب