شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه ۲ بزرگراه تهران - شمال

شمارش معکوس برای افتتاح باند رفت قطعه ۲ بزرگراه تهران - شمال

وبی کارت: رییس بنیاد مستضعفان اعلام نمود که باند رفت قطعه دوم بزرگراه تهران ـ شمال در مراحل پایانی قرار دارد و براساس برنامه ریزی ها تا نیمه دوم شهریور به بهره برداری می رسد.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، بزرگراه تهران - شمال بعنوان یکی از پروژه های کلان و زمان بر عمرانی کشور از سال ۱۳۷۵ با هدف اتصال استانهای تهران، البرز و مازندران شروع شد. این بزرگراه به طول ۱۲۱ کیلومتر در چارچوب چهار قطعه طراحی و آغاز شد.
قطعه اول بزرگراه به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۴ شروع و عاقبت در اسفند ۱۳۹۸ راه اندازی شد. قطعه دوم این بزرگراه نیز به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر، از خردادماه سال ۱۳۹۶ در راه دوآب شهرستانک تا پل زنگوله راه اندازی شد. این بخش از مسیر، یکی از فنی ترین و پیچیده ترین قطعات بزرگراه شمرده می شود که به علت شرایط خاص توپوگرافی منطقه و عبور از دل ارتفاعات البرز، نیازمند طراحی و اجرای سازه های عظیم مهندسی بوده است.
از مهم ترین خاصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. راه اندازی این تونل ها نقش اساسی در عبور ایمن از ارتفاعات البرز بازی کرده و اجرای کامل آن سبب کاهش حدود پنج کیلومتر از مسیر فعلی کرج چالوس خواهد شد.
علاوه بر تونل های البرز، در راه قطعه دوم آزادراه، پل ها و سازه های مختلفی نیز راه اندازی شده که هر یک نشان دهنده توانایی مهندسان داخلی در برخورد با شرایط سخت کوهستانی است. این مسیر با دارا بودن تکنولوژی های جدید ساخت و بهره برداری از استانداردهای بین المللی، یکی از ایمن ترین راه های دسترسی به شمال کشور بحساب می آید.
قطعه دوم بزرگراه تهران شمال بصورت مرحله ای مورد بهره برداری قرار گرفت و در نهایت در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ مسیر برگشت آن با حضور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. این رویداد یکی از نقاط عطف در تکمیل بزرگراه تهران شمال شمرده می شود که سبب سهولت عبور و کاهش بار ترافیکی محور کرج چالوس خصوصاً در روزهای پرتردد سال شد.
در همین حال، مسیر رفت قطعه دوم نیز در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارد. براساس گفته ی حسین دهقان، رییس بنیاد مستضعفان بعنوان مجری پروژه، باند رفت این قطعه تا نیمه دوم شهریورماه سالجاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. بدین ترتیب، کل قطعه دوم بزرگراه تهران شمال در دو باند رفت و برگشت در اختیار مردم قرار می گیرد و بخش دیگری از این پروژه ملی به ثمر می رسد.
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در اجرای این آزادراه، رعایت کامل استانداردها، ایمنی و ملاحظات زیست محیطی است. منطقه اجرای پروژه، زیستگاه حیات وحش و پوشش جنگلی ارزشمندی دارد و هرچند نمی توان لطمه را به صفر رساند، اما سعی شده است کمترین خسارت به محیط وارد شود.

آزادراه تهران - شمال بعد از سه دهه هنوز ناتمام است


دهقان با اشاره به اینکه کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال به پایان برسد، اظهار داشت: متاسفانه این که حال بعد از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مسئله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده طی یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.
وی اشاره کرد: بخش مسیر رفت این بزرگراه طبق پیشبینی ها در نیمه دوم شهریورماه قابل استفاده خواهد شد. این بزرگراه علاوه بر کوتاه کردن زمان سفر و افزایش ایمنی، ظرفیت گردشگری و تفریحی ویژه ای نیز دارد.
کارشناسان حوزه حمل و نقل باور دارند تکمیل قطعات بزرگراه تهران شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی، اهمیت بالای ی در کاهش مصرف سوخت، پیشرفت ایمنی سفر، توسعه گردشگری و کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد داشت. به همین دلیل، قطعه دوم بعنوان حلقه ای حیاتی میان سایر بخش های آزادراه، جایگاهی ویژه در این پروژه ملی دارد.
اکنون با بهره برداری از باند برگشت و آمادگی برای افتتاح باند رفت قطعه دوم، گام مهم دیگری در راستای تکمیل بزرگراه تهران شمال برداشته شده و امید می رود با اتمام سایر قطعات، این مسیر استراتژیک بتواند بطور کامل ظرفیتهای خودرا در خدمت شبکه حمل و نقل کشور به نمایش بگذارد. بطور خلاصه، از مهم ترین خاصیت های این قطعه، وجود تونل های بلند البرز است که هر یک با طول ۶۴۰۰ متر، در زمره طولانی ترین تونل های جاده ای کشور قرار دارند. منطقه اجرای پروژه، زیستگاه حیات وحش و پوشش جنگلی ارزشمندی دارد و هرچند نمی توان لطمه را به صفر رساند، اما تلاش شده است کمترین خسارت به محیط وارد شود. دهقان ضمن اشاره به این که کل پروژه از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و قرار بود طی ۵ سال به اتمام برسد، عنوان کرد: متاسفانه اینکه حال پس از حدود سه دهه هنوز به میانه راه نرسیده ایم، مسئله خوبی نیست؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده طی یک سال و نیم اخیر، فشار کار بالا رفته و با حمایت دولت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، امیدواریم کل پروژه در کمتر از پنج سال آینده به بهره برداری برسد.

0.0 / 5
27
1404/05/27
10:40:14
تگهای خبر: استاندارد , تكنولوژی , سازمان , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت
وبی کارت اولین برداشت، ماندگارترین باشد