رشد ۱۰ درصدی سوخت مایع در نیروگاه ها

رشد ۱۰ درصدی سوخت مایع در نیروگاه ها

به گزارش وبی کارت، معاون وزیر نفت اظهار داشت: شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در قسمت نیروگاهی هستیم و در صورتیکه در سالهای آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: میتوان از سوخت محوری به سود محوری حرکت نماییم و هم دانش بنیانی را جلو ببریم و هم ارزش افزوده ایجاد نماییم.
وی افزود: شدت مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، به علت وجود صنایع انرژی بر در کشور، مصرف انرژی توسط صنایع بیشتر از ۳۵ درصد متوسط جهانی است.
سالاری افزود: در حوزه حمل و نقل از سال ۸۶ که ساماندهی مصرف سوخت انجام شد، کل ناوگان سبک ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو بود. با عنایت به این که سالیانه یک میلیون خودرو اضافه شده، حالا ۲۳ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.
این مقام مسئول افزود: ۲۲ درصد خودرو های سبک کشور سن بالای ۲۰ سال دارند و سال قبل ۴.۹ میلیون کارت سوخت در کشور تولید شد که از این میزان ۱.۱ میلیون کارت سوخت برای خودرو های نوشماره بود، اما از تبصره ۱۳ برای اسقاط خودرو های فرسوده غفلت شد.
معاون وزیر نفت در امور گازها افزود: سالیانه ۱.۱ میلیون خودرو به کشور اضافه می شود، اما این خودرو ها به صورت متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بیشتر از ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند.
سالاری افزود: مصرف بالای ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز وجود دارد و با ۲۰ درصد کاهش مصرف، ۲۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود.
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در شرایط کنونی روند مصرف بنزین شتابان است، فقط در سال ۹۹ رشد مصرف بنزین منفی شد که آن هم به علت کرونا بود.
وی ضمن اشاره به این که حالا مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون لیتری بنزین را تجربه می نماییم، اظهار داشت: با عنایت به قیمت پایین انواع سوخت در کشور و با احتساب هزینه انتقال و توزیع، حالا قیمت تمام شده از قیمت عرضه بیشتر است.
سالاری افزود: با عنایت به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است.
به گفته این مقام مسئول باید با سیاست های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری های نوین جلوی قاچاق را گرفت.
سالاری تصریح کرد: در خودرو های سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیشتر از ۲۰ سال است؛ این در شرایطی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را زیاد می کند.
این مقام مسئول افزود: مصرف گازوئیل در قسمت حمل و نقل را ۶۰ میلیون لیتر است و در صورتیکه مدیریت مصرف صورت گیرد، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق می افتد.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: باید استانداردهای مصرف سوخت در قسمت حمل و نقل را ارتقا داد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف اتفاق می افتد.
سالاری تصریح کرد: در مصارف نیروگاهی وقتی ناترازی اتفاق می افتد توجه به مصرف سوخت مایع است که از ۱۱ میلیارد لیتر به ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها رسیده است. با افزایش یک درصد بازده نیروگاه ها عدد بزرگی ایجاد می شود، به صورتی که با هر یک درصد افزایش بازده نیروگاهی هشت میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف نفت خام اتفاق می افتد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران افزود: شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در قسمت نیروگاهی هستیم و در صورتیکه در سالهای آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.
وی افزود: معادل ۱۹۰ میلیون لیتر سوخت نیروگاه ها از گاز بوده و از بقیه سوخت مایع تأمین می شود.
سالاری ضمن اشاره به این که در ایجاد تنوع در سبد سوخت، یکی از موارد سی ان جی است، تصریح کرد: در زمستان ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سی ان جی به علت ناترازی گاز کم و این کاهش مصرف از راه بنزین جایگزین شد.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم تثبیت قیمت بوجود آورده و مدیریت مصرف داشته باشیم، ساماندهی کارت های سوخت را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خاتمه تصریح کرد: فعلا ناترازی بنزین نداریم و در بعضی فصول که مصرف افزوده می شود از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می نماییم.

1402/02/29
06:12:59
0.0 / 5
216
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت