تیک تاک محبوب کاربران، مغضوب دولت های اروپایی

تیک تاک محبوب کاربران، مغضوب دولت های اروپایی

وبی کارت: صدها میلیون کلیپ کوتاهی که در تیک تاک پست می شوند، خواب شبانه را از چشمان سیلیکون ولی و پایتخت های اروپایی ربوده اند.



به گزارش وبی کارت به نقل از اکونومیست، این اپلیکیشن با سرعتی رشد می کند که موجب نگرانی رقیبان و رگولاتورها شده است. در مدت پنج سال، تیک تاک در کلوب خدمات شبکه اجتماعی جهانی که مقامات آمریکایی سابق بر این آنها را آن قدر به رقابت نزدیک می دیدند که یک پرونده ضد انحصار طلبی را مقابل عضو بزرگش یعنی فیسبوک گشودند، به بالاترین رده صعود کرده است. همچنان که تیک تاک کاربران را کاربران و دلارهای تبلیغاتی که آنها را دنبال می کند را می رباید، رقیبان بزرگتر اپلیکیشن های خودرا بازنویسی می کنند تا از این رقیب جوان تر تقلید کند اما این تغییر و تحولات ممکنست همین جا ختم نشود. حرکت تیک تاک به سوی، تجارت الکترونیک ممکنست صنعت دیگری را دستخوش تغییر کند.

دولت ها به دلیلهای متفاوتی، با نگرانی به تیک تاک چشم دوخته اند. به عنوان اولین اپلیکیشن مصرف کننده از چین که در غرب محبوبیت یافته است، تیک تاک در پکن مایع غرور و مباهات است اما مالکیت چینی این اپلیکیشن، سیاستمداران کشورهای دیگر را نسبت به جذب شدن بیشتر توجه شهروندان شان نگران کرده است. آنها از این واهمه دارند که اطلاعات کاربران به دست افراد نادرستی بیافتد یا تماشای تیک تاک تحت تاثیر شعارهای تبلیغات عقیدتی چینی قرار بگیرد. تیک تاک حالا در هند که سابق بر این بزرگ ترین بازار این اپلیکیشن بود، ممنوع شده است. کشورهای دیگر همچون آمریکا درحال بررسی اقدام بعدی هستند.

حدود ۱۰ سال پیش بود که ژانگ ییمینگ، یک کارآفرین چینی که تنها یک سال از مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک جوانتر بود، شرکت نرم افزاری به نام بایت دنس را تاسیس کرد. در بین اولین اپلیکیشن هایی که این شرکت ساخت، پلت فرم نیهان دوانزی برای اشتراک گذاری جوک و داستان بامزه و اپلیکیشن جمع آوری اخبار توتیائو قرار داشتند. این اپلیکیشن ها از هوش مصنوعی استفاده می کردند تا یاد بگیرند کاربران چه نوع جوک یا خبری را دوست دارند. هر دو اپلیکیشن رشد کردند و الان توتیائو با ۳۶۰ میلیون کاربر، بزرگترین گردآورنده اخبار در چین است.

آقای ژانگ به زودی به فکر این افتاد که الگوریتمش چه کاری دیگر می تواند انجام دهد. در سال ۲۰۱۶ بایت دنس اپلیکیشن دوین را برای ضبط و اشتراک گذاری ویدئو های لب خوانی ارائه کرد. دوین برمبنای اپلیکیشن لب خوانی چینی Musical.ly مدل گذاری شده بود که در بین آمریکایی های جوان محبوب بود اما با موتور کشف هوش مصنوعی بایت دنس، تقویت شده بود. این اپلیکیشن به موفقیت دست یافت. بایت دنس سال بعد یک اپلیکیشن دوقلو خارج از چین را با همان رابط کاربری و الگوریتم اما محتوای جداگانه ارائه کرد. این اپلیکیشن از لوگوی دوین که یک نت موسیقی لرزان بود، استفاده می کرد اما نام جذاب تر تیک تاک را داشت.

در ابتدا، تیک تاک خارج از آسیا چندان مورد توجه واقع نشد اما در سال ۲۰۱۷ بایت دنس Musical.ly را خریداری کرد و به زودی، ۱۰۰ میلیون کاربرش را به تیک تاک منتقل کرد. از آن زمان طوری رشد کرده که هیچ اپلیکیشن دیگری به گرد پایش نرسیده است. در سپتامبر هنگامی که این اپلیکیشن اندکی بیش از چهار سال داشت، به یک میلیارد کاربر رسید. نقطه عطفی که فیسبوک و اینستاگرام هشت سال طول کشید تا به آن برسند و هرچند در زمانی بود که افراد کمتری آنلاین بودند.

این اپلیکیشن از شروع سال ۲۰۲۰ پردانلودترین اپلیکیشن موبایل جهان بوده است. مخاطبان جوان که از فیسبوک دلزده شده اند، به قلاب تیک تاک می افتند. طبق آمار شرکت دیتای ای مارکتر، حدود ۴۴ درصد از کاربران آمریکایی تیک تاک پایین ۲۵ سال هستند در صورتیکه این رقم برای فیسبوک ۱۶ درصد است.

تیک تاک ساخت فیلم ها را ساده کرده است. این اپلیکیشن برای ویرایش ویدئو، همان کاری را انجام داد که اینستاگرام یک دهه پیش برای ویرایش عکس انجام داد و اجازه داد آماتورها، محتوای ضبط شده را به فیلم های جذاب تبدیل کنند. بهتر از آن، الگوریتم کشف هوش مصنوعی احتمال موفقیت وایرال را برای تولیدکنندگان محتوای گم نام که بیش از این در اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک نمی توانستند به آسانی شناخته شوند، فراهم نموده و هواداران فراوانی برای آنها به همراه آورد. در صورتیکه بزرگترین حساب های شخصی در فیسبوک، ورزشکاران، خوانندگان یا سلبریتی های دیگر هستند، تیک تاکی های بزرگ، برای تیک تاکی بودنشان معروف هستند. خابی لیم کمدین ساکت سنگالی با ۱۴۶ میلیون هوادار پیشتاز است. تولید کنندگان محتوای ستاره، به معروفیت رسیده و این شرکت به آنها برای ماندن در این پلتفرم، پول پرداخت می کند.

تماشای تیک تاک هم ساده است. در صورتیکه بیشتر اپلیکیشن های شبکه اجتماعی، محتوا را از شبکه دوستان کاربر سفارش می کنند، تیک تاک به هیچ شبکه، هیچ جستجو یا حتی هیچ ورود به اپلیکیشن نیازی ندارد. الگوریتم این اپلیکیشن، ویدئوها را از ‌بایگانی گسترده خود انتخاب نموده و یاد می گیرد مخاطبان چه چیزی را دوست دارند. این فرمت به شدت اعتیادزاست. در آمریکا، کاربران تیک تاک به صورت میانگین روزانه ۴۶ دقیقه در این اپلیکیشن وقت صرف می کنند که مدت بسیار طولانی تری از زمانی است که آنها در یوتیوب می گذرانند و ۱۶ دقیقه طولانی تر از زمانی است که کاربران به صورت میانگین در فیسبوک یا اینستاگرام صرف می کنند.

تیک تاک به سرعت از این توجه درآمدزایی می کند. درآمدهای تیک تاک، سال قبل حدود ۴ میلیارد دلار بود و طبق پیش بینی ای مارکتر، امسال به ۱۲ میلیارد دلار می رسد و در سال ۲۰۲۴، به ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید که تقریباً همه آن از تبلیغات است. این رقم خیلی بیشتر از درآمد توییتر، اسنپ چت، پینترست و اپلیکیشن های محبوب رسانه اجتماعی دیگر بوده و تیک تاک را هم ردیف یوتیوب قرار می دهد. با نگاهی به دوقلوی چینی تیک تاک یعنی دوین، تیک تاک ممکنست از این هم بزرگتر شود. طبق اعلام برنشتاین، کاربران به صورت میانگین روزانه ۱۰۰ دقیقه در دوین سپری می کنند که بیش از ۱۲ درصد از مجموع زمان سپری شده در فضای آنلاین در چین شمرده می شود و بالاتر از رقیبانی مانند تنسنت و بایدو است و همچنان رو به رشد است.

دوین نشان میدهد تیک تاک چطور می تواند فراتر از تبلیغات جلو برود. این اپلیکیشن، یک قدرت بزرگ در تجارت الکترونیکی است و ستاره های لایو استریم این اپلیکیشن، به تبلیغات محصولات به سبک کانالهای خرید تلویزیون می پردازند. بااینکه اولین تلاش تیک تاک برای ورود به این عرصه یعنی تیک تاک شاپ که در نوامبر در انگلیس و اندونزی راه اندازی گردید، ناکام بود اما بعید است که تیک تاک دست بکشد.

رقیبان تیک تاک، عصبی شده اند. زاکربرگ در آوریل اعلام نمود فید خبری فیسبوک که بیش از ۱۶ سال به کاربران پست های دوستانشان را نشان داده بود، به موتور کشف تبدیل گشته و درست مانند تیک تاک، از هوش مصنوعی برای نمایش دادن محتوا از سراسر اینترنت استفاده می نمایند. وی در کنفرانس اعلام درآمدهای مالی در فوریه، پنج بار نام تیک تاک را برد. متا که شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام است، به تقلید از تیک تاک، یک فرمت ویدئویی کوتاه به نام ریلز را طراحی نموده که در هر دو اپلیکیشن قرار گرفته است.

چنین تقلیدهایی در همه اپلیکیشن ها دیده می شود؛ به عنوان مثال، می توانید اسپات لایت اسنپ چت، یوتیوب شورتس، پینترست واچ و حتی فست لف نتفلیکس را ملاحظه کنید. برخی از آنها موفق هم شده اند. ریلز بشی از ۲۰ درصد از زمان سپری شده در اینستاگرام را به خود اختصاص می دهد. یوتیوب شورتس ۱.۵ میلیارد کاربر ماهانه دارد که شاید بیش از خود تیک تاک باشد.

اما تیک تاک هم به نوبه خودش، برخی از ایده های رقیبانش را کپی برداری می کند. این اپلیکیشن حداکثر مدت ویدئو های خودرا به ۱۰ دقیقه افزایش داده و بازار یوتیوب را بلعیده است. همین طور کلیپ های ناپدید شونده را به به همراه لاین استوری های اسنپ چت راه اندازی کرده است. تیک تاک یک مدل اشتراکی را آزمایش می کند که مشابه پلت فرم ویدیوی زنده توییچ آمازون است که در آن هواداران برای دسترسی به کانال یک تولیدکننده محتوا، پول پرداخت می کنند و اخیرا، به برخی از تولیدکنندگان محتوا سهمی از درآمد تبلیغاتی را پرداخت می کند که یوتیوب مدتهاست چنین کاری را انجام می دهد.

تمامی این موارد در بازاری که مدت ها تصور می رفت غیررقابتی است، مطلوب شمرده می شود. در سال ۲۰۲۰ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا یک پرونده ضد انحصارطلبی را مقابل متا گشود. همچنان که تیک تاک، کاربران و آگهی دهندگان را از متا که ارزش بازارش امسال بیش از نیمی کاهش پیدا کرده است، می رباید، دیگر دلیل چندانی وجود ندارد که نگران عدم وجود رقابت بود.

در عوض، رگولاتورها به علت کاملا متفاوتی نسبت به تیک تاک حساسیت نشان دادند که موضوع امنیت ملی است. بایت دنس، مالک تیک تاک در جزایر قناری ثبت شده و سرمایه گذارانی از سراسر جهان همچون جنرال آتلانتیک آمریکا و سافت بانک ژاپن دارد. بیل فورد، رییس جنرال آتلانتیک و یک عضو هیئت مدیره بایت دنس، شرکت بایت دنس رایک شرکت اینترنتی جهانی با میراث چینی توصیف کرده است. اما دفتر مرکزی این شرکت در پکن است. مانند شرکت های چینی بزرگ دیگر، این شرکت هم در معرض نفوذ حزب کمونیست چین قرار دارد.

بایت دنس در سال ۲۰۱۸ مجبور شد اپلیکیشن اشتراک گذاری نیهان دوانزی که بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر داشت را پس از آن که رگولاتور رسانه چین ادعا نمود محتوای آن موجب رنجش کاربران چینی شده است را تعطیل کند. آقای ژانگ یک معذرت خواهی عمومی کرد و گفت این محصول راهش را گم کرده و محتوایی منتشر نموده که خلاف ارزش های ذاتی سوسیالیست بوده است و تمام این ها تقصیر من است. من تمام مجازات را می پذیرم برای اینکه موفق نشده ام نظرات عمومی را در راه صحیح هدایت کنم.

دولت چین از تیک تاک چه می خواهد؟ مخالفان مدعی هستند که دو چیز را می خواهد: نخست اطلاعات بیش از یک میلیارد کاربر این اپلیکیشن را. هیچ شواهدی وجود ندارد که تیک تاک اطلاعاتی را جمع آوری می کند که نباید جمع آوری کند. آزمایشگاه سیتیزن لَب دانشگاه تورنتو سال قبل هیچ نشانه ای از این که تیک تاک یا دوین اطلاعات تماس، عکسها، صدا، ویدئو یا اطلاعات مکان کاربر را بدون اجازه جمع آوری کرده اند، نیافت. این آزمایشگاه دریافت که دوین قابلیتهایی مانند بارگذاری کد پویا دارد که می تواند خارج از چین فریب آمیز به نظر برسد. اما تیک تاک چنین چیزی نداشت.

با این حال، تیک تاک مانند بیشتر شب اپلیکیشن های شبکه اجتماعی، اطلاعاتی درباره ی تلفن ها، الگوهای استفاده و مکان مشتریان جمع آوری کرده و از سرویسهای ردیابی دیگر استفاده می نماید. طبق قانون چین، دولت می تواند هرگونه اطلاعاتی همچون اطلاعاتی که در خارج نگهداری می شوند را از شرکتهای چینی بخواهد. بنا بر این کمیته امور سرمایه گذاری خارجی در آمریکا که به ریسک های امنیت ملی می پردازد فرمان داد توافق این شرکت چینی برای خرید شرکت Grindr که اطلاعات خصوصی کاربران را ثبت می کند، باطل شود.

تیک تاک می گوید دولت چین هیچ گاه اطلاعات کاربران را از این اپلیکیشن نخواسته است. با این وجود، برخی از کارکنان ارشد تیک تاک محرمانه اذعان کرده اند که ممکنست ندانند که چنین چیزی بوده است یا خیر. این اپلیکیشن پتانسیل اخاذی کمتری نسبت به Grindr دارد. جیمز لوئیس از اندیشکده مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی آمریکایی به این اشاره می کند که دیتابیس های بیوگرافیک سازمانهای اطلاعاتی بطور مرتب، شبکه های اجتماعی را کاوش می کنند. برنامه تجسس داخلی وسیع چین، مشخصات چهره و صدا را ضبط می کند. ثبت چنین اطلاعاتی و تطبیق آنها با افراد اگر این اطلاعات مستقیم از تیک تاک بیاید، آسان تر خواهد بود و اگر بلندپروازی های تیک تاک برای بسط کسب و کارش تحقق پیدا کند، این شرکت علاوه بر اینکه می داند کاربرانش چه شکلی هستند و چه صدایی دارند، خواهد دانست که آنها چه چیزی می خرند و کجا زندگی می کنند.

در سال ۲۰۲۰ هند تیک تاک و درها اپلیکیشن چینی دیگر را ممنوع کرد. هرچند این ممنوعیت در پی یک درگیری مرزی اعلام گردید اما هند مدعی بود این اپلیکیشن ها اطلاعات کاربران هندی را به سرقت برده و آنها را منتقل می کنند. دو ماه بعد دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا، با صدور یک فرمان اجرائی، تیک تاک را ملزم کرد ظرف مدت ۴۵ روز به یک شرکت آمریکایی فروخته شود در غیر این صورت، با ممنوعیت مواجه خواهد شد. ترامپ با صدور این فرمان، به مجموعه وسیعی از اطلاعاتی که تیک تاک جمع آوری می کند اشاره نمود و گفت تیک تاک احتمالاً به چین اجازه می دهد مکان کارمندان و پیمانکاران فدرال را ردگیری کند و پرونده هایی از اطلاعات شخصی برای اخاذی و انجام جاسوسی شرکتی درست می کند.

تیک تاک کوشش کرد این نگرانی ها را با نگهداری اطلاعات کاربران خارجی در خارج از چین، آرام کند اما این مبادرت به خودی خود چندان به حساب نیامده است. بازفید گزارشی را منتشر نمود که نشان می داد کارمندان تیک تاک در چین مکررا به اطلاعات کاربران آمریکایی تا ژانویه دسترسی داشتند. یک عضو دپارتمان اعتماد و ایمنی تیک تاک اظهار داشته بود: همه چیز در چین دیده می شود.

تیک تاک ۱۷ ژوئن اعلام نمود ترافیک کاربران آمریکایی از این پس بوسیله سرورهایی که توسط شرکت اوراکل اداره می گردند، هدایت می شوند. این شرکت آمریکایی قرارداد مشابهی با شرکت فناوری زوم دارد که با مشکوک به ارتباط با چین است. کارکنان تیک تاک در چین تنها بوسیله پروتکل هایی که ازطریق یک تیم امنیتی مستقر در آمریکا نظارت می شوند، قادر خواهند بود به اطلاعات کاربران آمریکایی دسترسی داشته باشند. این جزییات با مقامات آمریکایی در میان گذاشته شده است. اگر آنها این طرح را تصویب کنند، می تواند در کشورهای دیگر نیز تکرار شود.

اما نگرانی دوم و بزرگتری درباره ی امنیت وجود دارد که چندان به آنچه تیک تاک درباره ی کاربران یاد می گیرد مربوط نیست بلکه مربوط به چیزی است که کاربران از تیک تاک یاد می گیرند. این اپلیکیشن خودرا به عنوان یک پلت فرم سرگرمی با محتوایی که روز شما را می سازد معرفی کرده است. اما همچنان که تیک تاک رشد می کند، ثمره تولید این اپلیکیشن هم رشد می کند. بر اساس گزارش موسسه رویترز در دانشگاه آکسفورد، حدود یک سوم از تیک تاکی ها از آن به عنوان منبع اخبار، استفاده می نمایند. در کشورهایی که رسانه های جمعی ضعیفی دارند، سهم تیک تاک بالاتر است. در اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند حدود نیمی از کاربران از این اپلیکیشن برای اخبار استفاده می نمایند. افراد جوان که کاربران حریص تیک تاک هستند، احتمال بیشتری دارد که فقط به دریافت خبر از تیک تاک اکتفا نکنند.

نقش بیش از پیش تیک تاک به عنوان یک پلت فرم خبری، این نگرانی را به وجود آورده است که طبق اظهارات تد کروز، سناتور آمریکایی، تیک تاک اسب تروجانی است که حزب کمونیست چین از آن می تواند برای تاثیرگذاری روی آنچه آمریکایی ها می بینند، می شنوند و نهایتاً فکر می کنند، استفاده نماید.

دولت چین به دستکاری شبکه اجتماعی در داخل کشور مشهور است. سوم ژوئن در سالروز کشتار میدان تیان آن من، لی جیاکی، یک فروشنده معروف به کینگ لیپستیک، پس از آن که کیکی را نشان داد که شبیه یک تانک بود، از سایت شبکه اجتماعی ویبو اخراج شد. بگفته یک کارمند سابق، سانسورهای دولتی در دفتر بایت دنس در پکن کار می کنند.

نظارت تیک تاک سبب شده است که گاهی حروف چینی نمایش داده شود. طبق دستورالعمل داخلی که در سال ۲۰۱۹ توسط گاردین برملا شد، اشاره به تیان آن من، تبت و تایوان به همراه موضوعات بسیار جنجالی کشورهای دیگر همچون ایرلندشمالی ممنوع بود. این مقررات از آن زمان آزادتر شده اند. اند تیک تاک می گوید نظارت بر محتوا به مدت دو سال گذشته، خارج از چین اداره شده است. اما الگوریتم سفارش که معجون محرمانه تیک تاک است، همچنان توسط بایت دنس در چین بروزرسانی می شود.

نانا لی از انجمن حاکمیت شرکتی آسیایی تردید دارد که دولت چین بر پوشش تیک تاک نظارت می کند. وی می گوید: باتوجه به محبوبیت تیک تاک خارج از چین، تصور نمی کنم که آنها بخواهند چنین چیزی را به خطر بیاندازند. چنین اقدامی به بهای مخدوش شدن شهرت همه شرکتهای چینی در خارج تمام می شود. و برای چه؟

با این حال، منبع سرگرمی و به میزان فزاینده ای خبری نوجوانان آمریکایی، در نهایت از چین اداره می شود. راسموس نیلسن از موسسه رویترز می گوید: بیشتر کشورها مقرراتی دارند که مالکیت خارجی شرکت های رسانه ای قدیمی را ممنوع می کند. ادغامها رسانه بصورت کلی، مشمول تفحص بیشتری نسبت به قراردادهای دیگر قرار می گیرد برای اینکه این تمرکز، پیامدهایی فراتر از قدرت قیمت گذاری دارد. در مقابل، پلتفرمهای شبکه اجتماعی با ساماندهی کمتری در بیشتر کشورها روبه رو هستند. برندن کار، عضو کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا که از طرف ترامپ منصوب شده بود، از اپل و گوگل خواسته است تیک تاک را از فروشگاههای اپلیکیشن خود حذف نمایند اما این کمیسیون نمی تواند این شرکتها را مجبور به چنین کاری کند.

همین طور، در صورتیکه کنترل مطالب تولیدی روزنامه ها یا شبکه های تلویزیونی برای رگولاتورها راحت است، اینکه مردم چه چیزی را در محیط های اجتماعی شخصی سازی شده خود مشاهده می کنند، دشوار است. اسپوتنیک و راشا تودی که کانال های خبری در رابطه با کرملین هستند، بر سر آنچه اتحادیه اروپا دستکاری اطلاعات سیستماتیک و اطلاعات نادرست درباره ی جنگ اوکراین خوانده است، در خیلی از کشورهای غربی ممنوع شده اند.

دانستن این که کاربران تیک تاک در معرض چه کارزارهای اطلاعات نادرستی قرار دارند که به نفع حزب کمونیست چین است، دشوارتر است. تیک تاک قول داده است که در امتداد توافق با اوراکل، اجازه دهد شرکتهای دیگر الگوریتمش را اداره کنند.

اما آیا این اقدام، منتقدان را راضی خواهد کرد؟ بایت دنس مشتاق است جای پای مطمئن تری برای کسب وکار بین المللی خود پیدا کند. با وجود این که تیک تاک شاهد افزایش محبوبیتش بوده است اما ابهام در خارج و مقابله با شرکتهای فناوری در داخل، به این شرکت مادر لطمه زده است. سیاست های نظارت بر محتوا و محتوای آنلاین در چین سختگیرانه تر شده و لایو استریم و تجارت و تبلیغات در رابطه با آنرا تهدید می کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکت مدیریت سرمایه گذاری آمریکایی تایگر گلوبال، برآورد ارزش بایت دنس را از شروع امسال حدود یک سوم کاهش داده و به کمتر از ۳۰۰ میلیارد دلار رسانده است.
سال گذشته صحبت از عرضه اولیه عمومی بود اما حالا بنظر می رسد چنین گزینه ای از روی میز حذف گردیده است. آقای ژانگ موسس بایت دنس، همزمان با کمپین دولت مقابل غول های فناوری سال قبل خود از سمت مدیرعامل و رییس هیئت مدیره این شرکت کنار رفت. با این وجود، وی همچنان سهم بزرگی در این شرکت دارد و از حق رای دهی بزرگ برخوردارست.

بعضی در تیک تاک وضعیت آنرا با شکی که شرکتهای ژاپنی در غرب در دهه ۱۹۸۰ با آن روبه رو بودند مقایسه می کنند. اما هما موقعیت تیک تاک بسیار پیچیده تر از آن زمان است. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا سال قبل فرمان اجرائی را امضا کرد و به تشریح معیاری پرداخت که برمبنای آن، دولت ریسک مربوط به اپلیکیشن های در رابطه با دشمنان خارجی همچون چین را ارزیابی می نماید. دولت آمریکا گویا سرگرم کار روی مقررات جدیدی برای نرم افزار خارجی بوده که به سوءاستفاده از اطلاعات متمرکز است.

کمیسیون سرمایه گذاری خارجی آمریکا که مانع قرارداد فروش Grindr شد، درحال بازنگری تیک تاک است و با فشار فزاینده برای گزارش روبه روست. این پنل ممکنست دستور لغو قرارداد پنج ساله پنج ساله Musical.ly را صادر کند یا حتی به طرح ترامپ برای مجبور کردن بایت دنس برای فروش کسب وکار آمریکایی تیک تاک متوسل شود. باتوجه به محبوبیت تیک تاک، پذیرش ادغام با اوراکل و گشایش الگوریتم این اپلیکیشن به روی نظارت بیرونی برای این کمیسیون ممکنست آسان تر باشد.

با این حال، چین ممکنست با این شرایط موافقت نکند. بگفته آدام سگال از اندیشکده شورای روابط خارجی، در سال ۲۰۲۰ که ترامپ درخواست نمود کسب وکار آمریکایی تیک تاک فروخته شود، چین قانونی را تصویب کرد که الگوریتم سفارش تیک تاک را به عنوان فناوری حساس رتبه بندی کرد که می تواند مانع از فروش آن به یک شرکت خارجی شود. این قانون همین طور ممکنست موافقت با بررسی کد بایت دنس توسط رگولاتورهای آمریکایی را برای این شرکت ممنوع کند.

چین ممکنست ترجیح دهد تیک تاک را از آمریکا بیرون برد تا این که آنرا تسلیم کند. آمریکا هم به نوبه خود ممکنست در مقطعی با انتخاب بین زندگی بدون جذاب ترین اپلیکیشن جهان و نادیده گرفتن ریسک های آن روبرو شود. یک نفر باید کوتاه بیاید.





منبع:

1401/08/08
13:20:43
0.0 / 5
382
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت