پسامتروپل_۸

ساخت وسازهایی که مردم را راضی نمی کند

ساخت وسازهایی که مردم را راضی نمی کند

وبی کارت: تکرار حوادث در بلند مرتبه ها نشان میدهد هنوز هم درس ها و عبرت های فجایع مشابه به ارتقای کیفیت ساختمان ها منجر نشده است.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، مردم این روزها دل خوشی از ساخت و سازها ندارند؛ خیلی از ما در اطرافیان مان گوناگون می شناسیم که خانه نوساز خریده اند اما در اندک زمانی با تقلب های گسترده در کیفیت ساختمان رو به رو شده اند.
رئیس جمهور سابق در سال ۱۳۹۴ در همایش مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، کنایه ای به مهندسان زد و اظهار داشت: در عرف، رایج شده که وقتی فردی می خواهد ملکی بخرد، می پرسد شخصی ساز است یا بساز و بفروشی؟
هر چند که دیگر بساز و بفروش ها هم به لطف کاهش شدید حاشیه سود ساخت و ساز و افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت زمین در تهران و خیلی از شهرها رنگ باخته اند؛ ولی این دفعه با پدیده انبوه سازان متخلف رو به رو هستیم که ظاهراً شرکتهای حقوقی ساخت و سازند ولی بعضاً ممکنست با تخلفاتی که در ساخت و ساز دارند، به توسعه ساختمان های ناایمن موجود در کشور دامن بزنند.
۱۰ تیر ۱۳۹۹ بود که انفجارها و حریق مرکز پزشکی سینا اطهر در منطقه یک تهران جان ۱۹ نفر را گرفت و ساختمان را ویران کرد؛ کاربری و بهره برداری غیر استاندارد از ساختمان مسکونی سبب شده بود تا گرما به انفجار کپسول های اکسیژن این مرکز درمانی زیبایی منجر شود؛ فاجعه ای که باردیگر موضوع ساختمان های ناایمن را که از زمان پلاسکو به این سو فراموش شده بود، برای چند روز نقل محافل کرد اما باز هم به فراموشی سپرده شد.
همزمانی چهلم درگذشتگان متروپل با دومین سالگرد کلینیک سینا اطهر با ۱۹ جان باخته
آتش نشانی تهران می گفت از ۵ سال پیش از این فاجعه در ۴ سال پی در پی هشدار نا ایمن بودن به مسئولان سینا اطهر داده بود اما این هشدارها ضمانت اجرائی نداشته است؛ حال آنکه در مقررات ملی ساختمان که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آنرا بازبینی می کرد، بعد از ریزش پلاسکو توجه ویژه ای به موضوع آتش در ساختمان شد و مبحث سوم را مورد تجدید نظر قرار داد؛ اما این مباحث ۲۲ گانه را فقط در کتاب های منابع آزمون های نظام مهندسی می توان یافت.
حال چهلم متروپل همزمان شده با دومین سالگرد ریزش سینا اطهر؛ نه فقط تمهیداتی برای کاهش سازه های ناایمن نشد که تعداد جان باختگان متروپل دو سال بعد از فاجعه سینا اطهار از دو برابر هم گذشت.
پیش و بعد از فاجعه سینا اطهر و پلاسکو، حریق های گوناگون دیگری هم در نقاط مختلف تهران رخ داد که بسته به کوچک یا بزرگ بودن ابعاد و حواشی آن، تلنگرهایی به مسئولان مربوطه وارد می کرد اما در عمل نتیجه ای حاصل نشد. حتی در روزهای سوگواری متروپل هم دو سانحه حریق در ساختمان های ناایمن تهران رخ داد که به علت تحت تاثیر متروپل قرار گرفتن، از انظار دور ماند.
رئیس اسبق شورای شهر تهران: ۳۴ هزار ساختمان ناایمن داریم
رئیس وقت شورای شهر تهران در زمان سانحه مرکز درمانی سینا اطهر گفته بود ۳۴ هزار ساختمان نا ایمن در تهران وجود دارد که تنها ۲۲۰ سازه ایمن سازی شده اند.
این در حالی است که علی بیت اللهی رییس بخش مخاطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار مهر گفته بود آماری که از سازه های نا ایمن با مرجعیت آتش نشانی داده می شود، فقط از نظر حریق مورد بررسی قرار گرفته اند در صورتیکه وجود ضعف های دیگر در ساختمان هم ممکنست به نا ایمن بودن سازه های مسکونی و غیر مسکونی دامن بزند.
شنیده ها حاکی از وجود ۵۰ بیمارستان ناایمن در تهران است؛ رییس سازمان آتش نشانی تهران نیز می گوید از ۳۵۰۰ ساختمان پُرخطر در تهران، ۱۲۹ ساختمان بسیار پُرخطر هستند. در نهایت فهرستی از ۱۲۹ ساختمان ناایمن منتشر گردید که نه رد شد و نه تأیید.
در کنار ساختمان های نا ایمن موجود، باید به ساخت و سازهای بی کیفیت و بعضاً ناایمن هم اشاره نمود که معین نیست چگونه می توانند مجوز و پروانه ساخت بگیرند و چگونه مُهر تأیید نظارت مهندس ناظر بعضاً غیر مقیم را دریافت می کنند و آخر سر دستگاه مربوطه، اختتام کار هم صادر می کند؟
عضو شورای شهر تهران: بلندمرتبه سازی های بدون مجوز نیازی به بازرسی ندارد فقط باید چشم باز کرد و دید
مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اخیراً اعلام نموده است: تعداد تخلفات ساخت و ساز در در بعضی منطقه های تهران به قدری زیاد است که نیروی انتظامی همکاری لازم را با شهرداری نمی نماید. من در بررسی یک پرونده، چند بار به نیروی انتظامی مراجعه کردم تا امکان گرفتن مأمور برای اجرای حکم برقرار شد.
وی معتقد است: بلندمرتبه سازی در برخی از مناطق مانند گلاب دره، ناحیه ۳ منطقه ۱۹ و… انجام می شود و این ساختمان ها آنقدر بلند هستند که از هر جایی معلوم اند و فقط چشمی می خواهد که این ساختمان ها را ببیند.
وقتی سازنده ای به آسانی می تواند در حین ساخت و ساز تخلف های بزرگ کند و بعد از آن هم از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، بجای حکم قلع بنا، جریمه تخلف از نقشه های اولیه را دریافت کند، مصرف کننده نهایی باید هم نگران باشد که آیا تخلف های ریز و درشت دیگری در حین ساخت بوده که به کیفیت بنا خدشه وارد کند یا نه؟
نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران: برخی سازندگان یاد گرفته اند طبقه اضافی می سازند بعد جریمه آنرا می دهند!
ایرج رهبر نایب رییس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تخلفات سازندگان اظهار نمود: متأسفانه از گذشته هم اینطور بوده که افرادی که تخصص ندارند، به ساخت و ساز ورود می کنند؛ دستگاه هایی که متولی تأیید صلاحیت سازندگان هستند، اصراری بر روی داشتن صلاحیت توسط متقاضیان ساخت و ساز ندارند.
وی اضافه کرد: الان می بینیم که مشاغلی که سرمایه بالایی دارند مانند بعضی اعضای صنف طلافروشان یا برخی پزشکان وارد حرفه ساخت و ساز می شوند؛ صرف داشتن سرمایه سبب شده تا همه افراد بتوانند پروانه ساختمانی دریافت نمایند. مشاوران و ناظران هم به اندازه ای که حق الزحمه می گیرند، به پروژه ورود می کنند.
فعال صنعت ساختمان تصریح کرد: این در شرایطی است که باید به افرادی که صلاحیت و تخصص دارند، اجازه ساخت و ساز داده شود و سرمایه گذار فقط سرمایه ساخت و ساز را تامین کند؛ همین طور سرمایه گذار یا پیمانکار باید مسئولیت کل پروژه شامل ناظر، سازنده و… را هم بر عهده بگیرد. اما هم اکنون اینطور نیست و هر کدام از اجزای ساخت و ساز، مسئولیت محدودی دارند و اگر سانحه ای برای ساختمان رخ دهد، مسئولیت هر فرد به اندازه میزان کاری که انجام داده تعیین مش ود یا این که هر یک از اجزای نظارت یا اجرای ساختمان، از مسئولیت شانه خالی می کنند.
رهبر با اشاره به اینکه هم اکنون مجری ذی صلاح به پروژه های بالای ۲ هزار متر داده می شود، اظهار داشت: ناظر در قضیه متروپل چند بار گزارش تخلفات را رد کرده بود ولی شهرداری به عنوان ناظر نهایی پروژه های ساختمانی، گزارش مهندس ناظر را نپذیرفته بود؛ اینها نشان میدهد که مجری ذی صلاح جایگاه خاصی در صنعت ساختمان ندارد.
وی با اشاره به اینکه برخی سازنده ها یاد گرفته اند یا به آنها یاد می دهند که پروانه ساخت ۴ طبقه بگیرند ولی ۵ طبقه بسازند و در نهایت از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با پرداخت جریمه طبقه اضافی، مجوز دریافت نمایند، بیان کرد: وقتی محاسبات و نقشه ها برمبنای ۴ طبقه است، مشخص است که ساختمان تحمل بار اضافی را ندارد و گرفتار سانحه می شود.
نکته پایانی؛ ۲ قانون «شهرداری ها» و «نظام مهندسی» نیازمند اصلاح
اگرچه اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سالهاست که در کمیسیون عمران مجلس خاک می خورد، اما سخنگوی این کمیسیون شهریور سال قبل از شروع بررسی این طرح در کمیسیون عمران آگاهی داده بود. قانونی که مربوط به ۳۰ سال قبل است و خیلی از کارشناسان صنعت ساختمان لزوم بازبینی در این قانون را تذکر می دهند.
همچنین اسماعیل حسین زهی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را مطالبه به حق مردم عنوان کرده است.
به گفته این نماینده مجلس، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به حیاط خلوتی تبدیل گشته که با اصلاح آن هم شهرداری بهتر می تواند کارهای خودرا انجام دهد.
وی در ارتباط با اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز معتقد می باشد برای اصلاح این قانون طی سال های سال چندین جلسه با صاحب نظران و دانشگاهیان برگزار شده و بالاخره سازمان نظام مهندسی ساختمان به این نتیجه رسید که در بعضی مواد آن تغییراتی ایجاد شود.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در ۵ اسفند ۱۳۹۹ به مناسبت روز مهندس از ارسال لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به دولت جهت تصویب در دولت و در نهایت ارسال به مجلس آگاهی داده بود.
وی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در موضوع نظام مهندسی، بمنظور کیفیت بهبود خدمات مهندسی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را که ۲۵ سال از تصویب آن می گذرد بازبینی کرد که این بازبینی به همراه لطمه شناسی و بررسی مشکلات موجود در زمینه ساخت و ساز بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کمبودها و کاستی ها در قانون و بخشنامه احصا شده و درباب نکات پنهان آن بررسی لازم انجام شد. اقداماتی که وزارتخانه در این عرصه انجام داد ارسال لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به دولت ارسال و اصلاح مفادی از بخشنامه است.


منبع:

1401/04/27
13:54:07
0.0 / 5
349
تگهای خبر: استاندارد , خدمات , دستگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت