گزارش وبی كارت؛

برگزاری مناقصه قطعه اول خط آهن رشت_آستارا بزودی

برگزاری مناقصه قطعه اول خط آهن رشت_آستارا بزودی

به گزارش وبی کارت بعد از سفر رئیس جمهور به مسکو و مذاکره برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا، چند شرکت روسی برای فاینانس این پروژه ابراز علاقه مندی کردند.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، در ابتدای بهمن ماه سال جاری حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در رأس هیئتی به مسکو سفر کرد که در این سفر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با هدف مذاکره در مورد توسعه روابط ریلی دو کشور همچون ترانزیت کالاهای روسی از خاک ایران در جهت کریدور شمال-جنوب، هیئت ریاست جمهوری را همراهی می کرد.
کریدور شمال-جنوب معطل راه آهن رشت-آستارا
ایران و روسیه در سالهای گذشته و در دولت یازدهم در مورد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روس ها برای اجرای برخی پروژه ها همچون راه آهن برقی گرمسار اینچه برون و همینطور راه اندازی راه آهن رشت-آستارا برای تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب از بندر بمبئی هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر که تقریباً به جز قطعه رشت-آستارا، همه این مسیر دارای خط آهن است، توافقی داشتند.
این موافقتنامه سال ها بود که اجرایی نشده بود که در مسافرت ابتدای بهمن ماه رئیس جمهور به مسکو و مذاکره با روسیه، قرار شده این خط اعتباری بار دیگر فعال شود.
به نظر می رسد بخش مهمی از این خط اعتباری به توسعه زیرساخت ریلی و همینطور تأمین ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو اختصاص پیدا کند.
وزیر اقتصاد: خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روس ها برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که ریاست مذاکرات اقتصادی با روس ها به ریاست وزیر اقتصاد این کشور را بر عهده داشت، درباره توافقات ریلی ایران و روسیه اظهار داشت: بخش اعظم و قریب به اتفاق مباحثی که توافق شده بود در مورد همکاریهای ترانزیت دو کشور و استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بود که بالاخره پس از گذشت چند سال از تصویب آنها و سرعت بسیار کندی که داشت، در مورد تسریع و تکمیل آنها توافقاتی صورت گرفت.
وی درباره این توافقات خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب از راه ترانزیت ریلی که بتواند جنوب ایران و خلیج فارس را به آسیای میانه و اروپا متصل کند یکی از محورهای این توافق بود که بر مبنای آن تصمیمات بسیار خوبی برای خط آهن رشت - آستارا و خط آهن اینچه برون گرمسار اتخاذ شد.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که آیا روس ها در مورد قطعه خط آهن رشت آستارا سرمایه گذاری مشترک خواهند کرد؟ اظهار داشت: بنا شد از راه همان خط اعتباری که قبلاً بین دو کشور به توافق رسیده بود، فاینانس قطعه رشت - آستارا انجام شود؛ ازاین رو از سوی روسیه به شکل خط اعتباری تأمین مالی خواهد شد.
چند شرکت عمرانی روسیه خواهان فاینانس راه آهن رشت-آستارا شده اند
جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پس از سفر رئیس جمهور به مسکو چند شرکت اعلام علاقه مندی کردند تا در توسعه زیرساخت های ریلی ایران برای تکمیل کریدور شمال-جنوب مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: شرکت روسی به اتاق مشترک ایران و روسیه اطلاع دادند که به دنبال اجرای فاینانس در راه آهن رشت-آستارا هستند اما از آنجائیکه پذیرش و اعطای تسهیلات در چارچوب فاینانس معمولا به دولت ها مربوط می شود، به نظر می آید سازوکار شرکتهای عمرانی روسی که مایل به فاینانس هستند، دریافت اعتبارات از محل خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری دولت مسکو و سپس سرمایه گذاری در راه آهن رشت-آستاراست.
شرکت ساخت: علاوه بر خط اعتباری روسیه، از ظرفیت تهاتر نفت هم در راه آهن رشت-آستارا بهره می بریم
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعلام علاقه مندی روس ها برای فاینانس راه آهن رشت-آستارا و گرمسار-اینچه برون اظهار نمود: در مسافرت سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن به روسیه همراه با هیئت ریاست جمهوری، مذاکره ای با با روس ها درباره راه اندازی راه آهن رشت-آستارا شده بود.
وی اضافه کرد: ابراز علاقه روش ها برای سرمایه گذاری و فاینانس راه آهن رشت-آستارا و گرمسار-اینچه برون در چارچوب خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری است که از سالهای گذشته توافقاتی در مورد آن شده بود و مقرر است در صورت تخصیص این خط اعتباری، بخشی از آن به توسعه زیرساخت های ریلی و بخشی هم برای تأمین لوکوموتیو اختصاص پیدا کند.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: پیش از این هم آذربایجان برای فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه آهن رشت-آستارا ابراز تمایل کرده بود؛ ضمن این که درحال برنامه ریزی برای تهاتر نفت با این خط آهن از محل قانون بودجه سال آینده هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت-بندر کاسپین که در نیمه ابتدایی سال آینده به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: می توانیم تا زمان تکمیل راه آهن رشت-آستارا از حمل و نقل ترکیبی دریایی-ریلی میان ایران و روسیه بهره ببریم.
خطیبی ضمن اشاره به رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۷ کیلومتر اظهار داشت: امکان دارد با عنایت به سخت بودن ساخت این پروژه، صدمه هایی به محیط زیست منطقه وارد شود؛ با این وجود مجوز برگزاری مناقصه قطعه اول آنرا دریافت کرده ایم.


منبع:

1400/11/18
11:38:50
0.0 / 5
590
تگهای خبر: دستگاه , سرمایه گذاری , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت