گزارش وبی كارت؛

از خرمشهر تا لاذقیه روی ریل

از خرمشهر تا لاذقیه روی ریل

به گزارش وبی کارت کارشناسان اقتصاد حمل و نقل معتقدند امکان اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و بنادر خرمشهر و امام خمینی (ره) به بنادر لاذقیه و طرطورس سوریه با اتصال خط آهن شلمچه-بصره فراهم می شود.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، اتصال راه آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره که بعنوان یکی از تکمیل کننده های کریدور شرق به غرب عنوان می شود، بعد از گذشت بیشتر از ۱۰ سال، همچنان با اما و اگرها و کش و قوس های فراوان همراه می باشد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم که ابتدای ورودش به وزارت راه و شهرسازی با سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و هیئت همراهش همزمان شده بود و دیداری با وزیر حمل و نقل این کشور برای پیگیری خط آهن شلمچه-بصره برگزار کرد.
حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور هم در دیدار با الکاظمی نخست وزیر عراق، مبحث این ریل ۳۲ کیلومتری و استراتژیک را مطرح کرده بود.
کلنگی که آخوندی در بصره بر زمین زد
در دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم هم اتصال این خط آهن پیگیری شده بود حتی در دوره وزارت عباس آخوندی، وی سفری در فروردین ۱۳۹۴ به بصره داشت و همراه با استاندار بصره، کلنگ اتصال دو سوی اروند به خط آهن بر زمین زده شد.
وزیر اسبق راه و شهرسازی قول داده بود تا اربعین ۱۳۹۵، این خط آهن تکمیل شده و زائرین با قطار به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند.
اما به دلایلی که اصلی ترین آن، مشکلات حقوقی و قانونی در عراق برای اعطای زمین به ایران برای ساخت این پروژه بود، اتصال ریلی دو کشور متوقف ماند.
هزینه ساخت پل ریلی روی اروند را ایران تقبل کرد
این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی پل ریلی بر روی اروند در منطقه ای که عرض این رودخانه به ۷۰۰ متر می رسد هم دیده شده بود؛ اما به سبب همراهی نکردن بغداد، بودجه مذکور برگشت داده شد.
آبان ماه سال ۱۳۹۷ هم رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم از دستور حسن روحانی رئیس جمهور سابق برای ساخت پل شلمچه-بصره در جلسه هیئت دولت اطلاع داده بود اما این دستور روحانی هیچ وقت اجرایی نشد.

بنیاد مستضعفان تأمین کننده مالی پروژه شد
در دوره وزارت محمد اسلامی هم علیرغم سفرهای مختلف طرفین میان تهران و بغداد و هم ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه برای تقبل هزینه های راه اندازی کل ۳۲ کیلومتر و همینطور با وجود انجام اقدامات اداری و ثبت شرکت در این کشور برای اجرای فرآین ساخت و ساز و هم قول مساعد دولت بغداد برای تصویب راه اندازی این خط آهن، اما هم اکنون اجرای آن متوقف است.
وزیر راه: دنبال اتصال به راه آهن همسایگانیم
رستم قاسمی هفته گذشته در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص سرنوشت پروژه شلمچه-بصره با اعلان اینکه توسعه حمل و نقل در همه شقوق و گونه های آنف یکی از علائم توسعه یافتگی کشورهاست، اظهار نمود: مهم ترین شقوق حمل و نقل در کشور، ریلی است که ارزان و ایمن محسوب می شود؛ البته ما نقایصی در اتصال کریدورهای داخلی داریم ولی اتصال به کریدورهای بین المللی و شبکه ریلی همسایگان از اهمیت بالایی برخوردارست.
امضای تفاهمنامه اتصال اینچه برون به راه آهن روسیه تا ۲ هفته آینده
وی به اتصال راه آهن اینچه برون به خط آهن روسیه را خاطرنشان کرد و افزود: ظرف ۲ هفته آینده طی مذاکرات مدیرعامل شرکت راه آهن با روس ها، توافقنامه ای در این خصوص به امضا می رسد.

پیگیر اتصال ریلی شلمچه به بصره ایم / از بندر خرمشهر تا بندر لاذقیه با خط آهن
وزیر راه خاطرنشان کرد: در مسافرت الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران، مذاکراتی با این کشور برای اتصال خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه بصره داشتیم که با یک پل بر روی اروند، می توانیم به بصره و از آنجا به لاذقیه و طرطوس متصل شویم، هر چند نواقصی در طول مسیر داریم که باید تکمیل شود که جز دستور کار جدی ماست و مذاکرات با عراقی و سوری ها در این خصوص را ادامه خواهیم داد.
صادرات ترکیه به سوریه ۱۳ برابر ایرانی ها
در حال حاضر ترکیه که یکی از کشورهای حامی تروریست ها در سوریه بود، توانسته بازار این کشور را در اختیار بگیرد.
فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان تجارت ایران با سوریه گفته بود طی ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه داشته ایم.
این در حالی است که ترکیه تنها در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (اوایل شهریور تا اوایل مهرماه ۱۳۹۹) بیشتر از ۱۱۲ میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است.
همچنین ترکیه در سال ۲۰۱۸ هم با صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری در رتبه اول صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است.
اتصال این راه آهن مهم که نخستین مسیر اتصالی ریلی ایران به همسایه غربی خود است، می تواند علاوه بر بهبود وضعیت صادرات به عراق، دسترسی ایران به مدیترانه از راه اتصال ریلی به بندرلاذقیه در سوریه را هم تسهیل کند.
با این وجود و علیرغم پیگیری های انجام شده توسط دولت های مستقر ایرانی و عراقی و با عنایت به درخواست های مکرر ایران از دولتمردان عراق برای تعجیل در اتصال این راه ریلی، هنوز سرنوشت این پروژه نامعلوم و مبهم است.
کرمانشاه-خسروی و شلمچه-بصره دو محور برای اتصال به عراق
از سال ها پیش برای اتصال زیرساخت ریلی بین ایران و عراق، دو پروژه تعریف شده است؛ نخست محور ریلی راه آهن غرب که از سال ۱۳۸۱ در دست ساخت قرار دارد و دومین پروژه اتصال ریلی شلمچه به بصره که از سال ۱۳۹۰ در وزارت راه و شهرسازی مطرح گردیده است.
پروژه راه آهن غرب به طول ۵۳۰ کیلومتر به صورت یک خطه، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای باری طراحی شده است. مسیر راه آهن مورد مطالعه از ایستگاه سمنگان شروع و با عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، به مرز خسروی منتهی و با اتصال به خانقین در عراق به شبکه ریلی این کشور متصل می شود.
مسیر دوم در ارتباط با اتصال خرمشهر در ایران به بصره در عراق است که فاز اول آن، یعنی اتصال خرمشهر به مرز شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ به انجام رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ۳۲ کیلومتر در خاک عراق، همچنان بلاتکلیف است.
این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شامل دو بخش ریل مسطح و یک پل بازشونده بر روی اروند است که کار مطالعات اجرایی و طراحی سازه پل توسط شرکت ایرانی مجری پروژه صورت گرفته است. با این حال، هنوز فرایند ساخت این خط ریلی با تأخیر روبرو شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس: طرف عراقی به اصطلاح پای کار است!
دوم مهرماه سالجاری، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران و دستاوردهای این سفر برای دو کشور اظهار داشت: در جریان مذاکره با الکاظمی مشخص شد طرف عراقی به اصطلاح پای کار است و در نتیجه گفت وگوهای ما با مسؤلان این کشور، توافق شده پروژه اتصال خط ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه به بصره تا آخر سال جاری جمع بندی شود و به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: حالا مقدمات حضور پیمانکاران پروژه درحال بررسی است و آنها بزودی برای راه اندازی خط ریلی در منطقه مستقر می شوند. اتصال شلمچه به بصره به نفع اقتصاد جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و با اتصال حمل و نقل ریلی ما به عراق، به سوریه هم متصل خواهیم شد.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: اولویت، اتصال ریلی ایران به عراق است؛ چه از مرز خسروی چه شلمچه
در همین رابطه، محمدجواد شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اتصال هر دو مسیر ریلی کرمانشاه-خسروی و شلمچه-بصره برای اتصال به عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت می باشد و نمی توان یکی را بر دیگری برتر دانست. خط آهن کرمانشاه به خسروی هزینه بر تر است اما دسترسی سریع تری به بغداد به ارمغان می آورد و در عوض ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه به بصره هزینه کمتری دارد اما اولاً حساسیت دولت مرکزی عراق به واسطه به حاشیه رانده شدن بندر ام القصر بر آن زیاد است و ثانیاً مسیر دسترسی ایران به بندر لاذقیه را دورتر می کند.
شاهجویی اضافه کرد: ازاین رو نمی توان گفت از بین این دو پروژه یکی بر دیگری تقدم دارد، بلکه باید گفته شود پروژه ای مقدم است که سریع تر بهره برداری می شود.
لایروبی اروند از علل تأخیر پروژه
این کارشناس اقتصادی درباره علل تأخیر در تکمیل اتصال ریلی به عراق این گونه اظهار داشت: در مورد راه آهن شلمچه-بصره کش و قوس های فراوانی اتفاق افتاده است. گاهی مسائل سیاسی و امنیتی و فشارهای مستقیم آمریکا برای عدم شکل گیری این مسیر بر روی عدم توفیق این پروژه تاثیر گذاشته است، گاهی عدم یکپارچگی در تصمیمات داخلی و گاهی هم مسائل حاشیه ای همچون لایروبی رودخانه اروند سبب تأخیر در اجرای این پروژه شده است.
هزینه اتصال به راه آهن عراق از غرب کشور بسیار بالاست
وی در مورد پروژه خط ریلی کرمانشاه به خسروی اظهار داشت: در مورد پروژه راه آهن غرب اما آنچه بیشتر مطرح است، مبلغ گزافی است که این پروژه برای تکمیل نیاز دارد که علی القاعده با بودجه های داخلی امکان پذیر نخواهد بود. هر چند راه اندازی این خط ریلی با ایجاد شیوه های نوین تأمین مالی می تواند سرعت بیشتری بگیرد که تابحال چنین موردی محقق نشده است.
توسعه کریدور ریلی شرق به غرب همزمان با کریدور شمال-جنوب
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه برای ایران اهمیت دارد، اتصال هر چه سریع تر به شبکه ریلی عراق و بعد از آن اتصال به بندر لاذقیه در سوریه است تا به این واسطه بتواند ارتباط زمینی پایدار با این دو کشور هم پیمان را ایجاد نماید. تکمیل کریدور ترانزیتی شرق به غرب در ایران علاوه بر بهبود وضعیت ترانزیت بار در کشور، می تواند دست برتر برای کشور در معادلات منطقه ای و تقویت جبهه مقاومت ایجاد نماید.


منبع:

1400/08/01
09:41:38
0.0 / 5
609
تگهای خبر: سازمان , طراحی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت