در گزارش وبی كارت مطرح شد؛

فروش الزامی كالا ممنوعست

فروش الزامی كالا ممنوعست

به گزارش وبی کارت مدیرکل دفتر امور خدمات تجاری وزارت صمت اظهار داشت: فروش الزامی هر گونه کالا در کنار کالای دیگر ممنوع بوده و در صورت احراز تخلف، با متخلفین برخورد می شود.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، در کنار گرانی های بیش از پیش و بلاتکلیفی بازار، موضوعی که از زمستان سال قبل بارها و بارها رسانه ای شده و موجبات نارضایتی مصرف کنندگان را فراهم نموده، فروش الزامی کالا برای خریداران یک کالای خاص همچون روغن است.
در توضیح بیشتر باید اظهار داشت که فروش الزامی نیز خود به دو شکل انجام می شود؛ در اواخر سال قبل و اوایل سال جاری شاهد آن بودیم که تعدادی از فروشگاه ها تنها در حالتی روغن را به مشتری یعنی حلقه آخر مصرف می فروختند که شخص حتما در کنار آن کیسه فریزر، رب گوجه فرنگی و … نیز بخرد. در غیر این صورت اعلام می کردند که موجودی روغن ندارند.
همچنین شنیده ها حاکی از آن بود که شیوه دومی نیز در فروش الزامی ابداع شده به این صورت که تعدادی از شرکت های پخش، روغن را تنها در صورتی به بنکداران می فروشند که بنکدار حتما کالای دیگری از قبیل تن ماهی، رب گوجه فرنگی و … نیز بخرد.
کار تا جایی جلو رفت که وزارت صمت در اسفند سال قبل در نامه ای به انجمن شرکت های صنعت پخش ایران هر گونه فروش الزامی کالا را ممنوع اعلام نمود.
با این حال بااینکه در زمستان سال قبل وزارت صمت فروش الزامی را تخلف اعلام نمود اما مجدد در اوایل تیر ماه امسال قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به خبرنگار مهر گفته بود که طی هفته های اخیر شاهد فروش الزامی برنج خارجی، کیسه فریزر و تن ماهی همراه با روغن از طرف شرکت های پخش به بنکداران هستیم؛ یعنی وقتی بنکدار به شرکت برای خرید روغن مراجعه کند باید یکی از این کالاها را هم بخرد در غیر این صورت، روغنی تحویل نمی دهند.
هر گونه فروش الزامی کالا ممنوع است
در همین راستا صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات تجاری وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: فروش الزامی هر گونه کالا در کنار کالای دیگر ممنوعست و اگر شرکت یا کارخانه ای این اقدام را انجام دهد، مرتکب تخلف شده است.
وی اضافه کرد: در صورتیکه گزارشی به بازرسین برسد حتما با متخلف برخورد می کنند؛ چونکه فروش الزامی هیچ توجیهی ندارد.
بیک زاده اظهار داشت: این نحوه فروش اجحاف در حق خریدار است و یه هیچ وجه نباید صورت گیرد.
مدیرکل دفتر امور خدمات تجاری وزارت صمت تصریح کرد: خریداران حتما در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سامانه ۱۲۴، سازمان حمایت و یا سازمان های صمت استانی گزارش دهند.
بر این اساس، نکته قابل تأمل آنکه این اتفاق زمانی که در زمستان و یا اوایل سال جاری رخ داد ناشی از کمبود روغن و افزایش تقاضا برای این محصول اما این که مجدد شاهد بروز این پدیده هستیم، قابل توجیه نیست، چونکه اکنون بااینکه گرانی وجود دارد اما بگفته فعالان بازار، از نظر موجودیت روغن مشکلی وجود ندارد. بدین جهت دستگاه های نظارتی حتما باید از تبدیل شدن این شیوه فروش به یک رویه معمول و عرف جلوگیری نمایند.


منبع:

1400/04/18
14:15:40
0.0 / 5
205
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , رسانه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت