یك مقام مسئول در گفت وگو با مهر تشریح كرد؛

فرصت های ایران و ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی

فرصت های ایران و ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی

به گزارش وبی کارت مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت با تشریح فرصت های اقتصادی ایران در ارمنستان، اظهار داشت: ارتباط بانکی، شناخت کم دوطرف، لجستیک و حمل و نقل سه مانع سر راه توسعه تجارت میان دو کشور است.



بهروز حسن الفت در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد فرصت های اقتصادی کشور ارمنستان، گفت: مهم ترین تجارت ما با ارمنستان، حوزه انرژی در بخش نفت، فراورده های نفتی و گاز چه به صورت ال ان جی و چه به صورت گاز طبیعی است. در کنار این حوزه ها بحث واردات برق هم از سالهای گذشته مطرح بود و در آینده نیز توسعه خواهد یافت؛ بدین سبب در حوزه انرژی و پروژه های مربوط به این حوزه شامل ایجاد نیروگاه، خطوط انتقال، ساخت پتروشیمی در صورت امکان و بطور کلی صنایع مربوط به حوزه انرژی فرصت های مناسبی در بازار دو کشور وجود دارد؛ کما اینکه تا حالا هم از این فرصت ها استفاده شده، اما ظرفیت های بلااستفاده ای در این بخش همچنان وجود دارد
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در حوزه صنایع معدنی و معدن فرصت های قابل توجهی وجود دارد؛ بعنوان نمونه ایران می تواند در قسمتی از معادن مس و سنگ های گرانقیمت در ارمنستان، پروژه های مشترک تعریف کند تا شرکت های ایرانی در این بخش فعال شوند، البته این مساله دو جانبه بوده و ارمنستان نیز می تواند برای فعال شدن در معادن ایران، پروژه معدنی تعریف کند.
ایران می تواند در قسمتی از معادن مس و سنگ های گرانقیمت در ارمنستان، پروژه های مشترک تعریف کند تا شرکت های ایرانی در این بخش فعال شوند
الفت اظهار داشت: در حوزه مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، سیمان، گچ و هر آنچه که تحت عنوان مصالح ساختمانی می شناسیم از فولاد و میلگرد گرفته تا سایر مواد و مصالح در این عرصه، بازار ارمنستان هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت بازار بسیار مناسبی است و به خصوص برای صادرات سیمان ظرفیت بسیاری دارد. دامنه وسیعی از محصولات صنعتی و معدنی در این بخش قابلیت افزایش صادرات به بازار ارمنستان را دارد.
وی با اعلان اینکه در حوزه صنعت و صنایع غذایی فرصت های بسیار زیادی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، افزود: با توجه به این که مزیت ما در صنعت غذا و صنایع وابسته به صنعت کشاورزی، صنایع تبدیلی، فرآوری محصولات کشاورزی یا تبدیل محصولات کشاورزی به صنایع غذایی خاص (شیرینی، کنسرو، کمپوت و …) است، می توان از این حوزه علاوه بر ارمنستان، برای بازارهای پیرامون و اصطلاحاً بازارهای ثالث نیز بهره برد.
وی گفت: در بخش کشاورزی، محصولات غذایی و باغی و جالیزی ما از گذشته بازار خوبی در کشور ارمنستان داشته و در بازار این کشور، پس از ترکیه رتبه دوم را در اختیار داریم؛ به سبب اتفاقاتی که اخیراً رقم خورد، براحتی می توانیم جای ترکیه را در بازار محصولات کشاورزی ارمنستان بگیریم؛ بالاترین تنوع محصولات کشاورزی شامل جالیزی و باغی را در بازار ارمنستان داریم. این مساله جزو فرصت های فصلی ماست که در همین نیمه دوم سال جاری می توانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ بعنوان مثال پرتقال، گوجه فرنگی و محصولاتی از این دست می تواند بازار خوبی در ارمنستان داشته باشد. بطور کلی محصولات جالیزی محصولات مورد تقاضای ارمنستان است چه بسا که از آنجا به کشورهای دیگر هم صادر شود.
به دلیل اتفاقاتی که اخیراً رقم خورد، براحتی می توانیم جای ترکیه را در بازار محصولات کشاورزی ارمنستان بگیریم
الفت اشاره کرد: همین طور در بخش دارو و تجهیزات پزشکی چه در حوزه دانش بنیان چه در حوزه داروهای عمومی، فرصت های خوبی در بازار این کشور برای ایران وجود دارد.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی همچون در جاده سازی، پروژه های عمرانی، انتقال خطوط برق فرصت های وجود دارد منتهی برای تامین مالی پروژه ها باید طراحی لازم صورت بگیرد.
تجارت ۴۲۰ میلیون دلاری با ارمنستان
وی افزود: بررسی آمار تجارت ایران با ارمنستان طی ۲۵ سال قبل یعنی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ میلادی نشان میدهد که بیشترین حجم تجارت ما با ارمنستان مربوط به سال ۲۰۲۰ با رقم ۴۲۰ میلیون دلار بوده که ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و ۱۲۰ میلیون دلار واردات داشته ایم. البته عمده این تجارت در بخش صادرات مربوط به صادرات گاز و در بخش واردات بیشتر مربوط به واردات برق بوده است.
مهم ترین خاصیت بازار ارمنستان برای ایران، دارا بودن مرز زمینی با این کشور است که دسترسی ها را تسهیل می کند؛ از این جهت یک فرصت ویژه بین ما و ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای اوراسیا وجود دارد
الفت اظهار داشت: پیش بینی می شود با موافقت نامه ای که کشورمان تحت عنوان تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا امضا کرده و ارمنستان هم عضوی از آن است، اوضاع تجارت بین دو کشور بهبود یابد؛ اگر بحث کرونا و بسته شدن مرزها نبود ارقام بهتری در تجارت میان دو کشور ثبت می شد؛ در عین حال در همین یک سال اجرای توافقنامه اوراسیا یعنی از آبان ۹۸ تا آبان ۹۹ حدود ۸۲ درصد افزایش صادرات داشتیم که کشور ارمنستان هم جزو بازارهای جذاب بوده، البته رتبه های بهتر برای روسیه و بلاروس بوده اما ارمنستان هم نمره قابل قبولی داشته است.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد: مهم ترین خاصیت بازار ارمنستان برای ایران، دارا بودن مرز زمینی با این کشور است که دسترسی ها را تسهیل می کند؛ از این جهت یک فرصت ویژه بین ما و ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای اوراسیا وجود دارد و می توان با برنامه های ترویجی و توسعه ای در بازار ارمنستان، و با بهره گیری از شرایط جدیدی که در منطقه به وجود آمده خصوصاً پس از درگیری های قره باغ، روابط تجاری برد-برد میان دو کشور را توسعه داد.
مشکل اصلی پیش روی توسعه مناسبات با ارمنستان بحث تحریم بانکی است. تا زمانی که روابط بانکی از این حالت خارج نشود، کارها پیچیده تر، سخت تر و کندتر خواهد شد؛ اگر مشکل تبادلات بانکی حل شود، انتظار داریم حجم تجارت جهش کند
وی اضافه کرد: در همین راستا وزارت صمت اقداماتی انجام داده و هم اکنون میزبان وزیر اقتصاد ارمنستان هستیم و ایشان از چند کارخانه کشورمان بازدید و نشست هایی رسمی داشتند و در مورد کارهای زیرساختی توافقاتی کردم؛ همین طور تفاهم نامه ای بین دو طرف به امضا رسید که می تواند بستری برای همکاریهای بیشتر در آینده باشد.
۳ مانع پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی
الفت درباب موانع پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی با ارمنستان نیز گفت: مشکل اصلی پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی، بحث تحریم بانکی است. تا زمانی که روابط بانکی از این حالت خارج نشود، کارها پیچیده تر، سخت تر و کندتر خواهد شد؛ اگر مشکل تبادلات بانکی به شکلی حل شود، انتظار داریم حجم تجارت جهش کند.
لجستیک و حمل و نقل باید تسهیل شود و ضمن تجهیز ناوگان، برای کاهش یا حذف هزینه تردد در کشور مقابل که هزینه نهایی را بالا می برد، اقدام گردد. البته درباب تسهیل ترانزیت ایران آمادگی خود اعلام نموده است
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: مانع بعدی، عدم شناخت دقیق طرفین از یکدیگر است؛ شرکت های تجاری و صنعتی دو طرف باید از ظرفیت های یکدیگر شناخت بیشتری داشته باشند؛ هنوز خیلی از مسئولین و شرکتهای ارمنی و ایرانی از ظرفیت های یکدیگر آگاه نیستند؛ اینکه در کجاها می توان رابطه بیشتر داشت و مکمل اقتصاد هم بود. این چالش می تواند از طریف افزایش رفت و آمدها و برگزاری نشست و نمایشگاه و تبادل هیأت های تجاری برطرف شود.
وی افزود: مانع آخر هم بحث مربوط به لجستیک است؛ لجستیک و حمل و نقل باید تسهیل شود و ضمن تجهیز ناوگان، برای کاهش یا حذف هزینه تردد در کشور مقابل که هزینه نهایی را بالا می برد، اقدام گردد. البته درباب تسهیل ترانزیت ایران آمادگی خود اعلام نموده اما ارمنستان دراین زمینه ملاحظاتی دارد.
الفت اشاره کرد: شناخت از شبکه های فروش و زنجیره های توزیع در ارمنستان بسیار مهمست که باید این مهم را با مشارکت بخش خصوصی و تشکل ها برای حضور بهتر و مناسب تر محصولات انجام دهیم.


منبع:

0.0 / 5
1168
1399/11/06
14:36:42
تگهای خبر: خدمات , سازمان , صنعت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت