مشاور سازمان نظام دامپزشكی:

نگران انتقال كرونا از حیوانات خانگی به انسان نباشید

نگران انتقال كرونا از حیوانات خانگی به انسان نباشید

به گزارش وبی كارت مشاور رئیس سازمان نظام دامپزشكی اظهار داشت: نگرانی زیادی درباره انتقال كووید -19 به انسان از راه حیوانات خانگی وجود ندارد و این حیوانات راباید 14روز ازصاحبان آنها كه مبتلا به كرونا شده اند، جداكرد.



به گزارش وبی كارت به نقل از سازمان نظام دامپزشكی ایران، حسام الدین اكبرین، استادیار بخش اپیدمیولوژی و زئونوزهای دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران اظهار داشت: بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)، جامعه جهانی دامپزشكی (WVA) و جامعه جهانی دامپزشكی حیوانات كوچك (WSAVA) برمبنای شواهد موجود، نگرانی زیادی درباب انتقال كووید- ۱۹ از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد.
مشاور رئیس سازمان نظام دامپزشكی اضافه كرد: كروناویروس فعلی همانند آنفلوانزای H1N1 است كه سال ۲۰۰۹ میلادی از یك مزرعه پرورش خوك در مكزیك آغاز شد و سپس از خوك به انسان منتقل شده و در نهایت انتقال انسان به انسان پیدا كرد و از مكزیك به آمریكا و بعد اروپا و سپس به كل جهان رسید. این ویروس منشأ حیوانی (خوك) داشت و بنا بر این در ابتدا «آنفلوانزای خوكی» نامیده می شد، اما بعد از فاز انتقال انسان به انسان و پاندمی شدن دیگر در حیوانات دیده نشد و نام آن از «آنفلوانزای خوكی» به «آنفلوانزای H1N1» تغییر یافت. كروناویروس فعلی هم همین طور است و فعلاً فاز انتقال انسان به انسان دارد و شواهدی از انتقال از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد.
عضو كمیته تخصصی بهداشت عمومی و زئونوزهای سازمان نظام دامپزشكی بیان داشت: برمبنای نظر سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) بعنوان تنها سازمان مسؤول و پاسخ گو در زمینه بیماری های با منشأ حیوانات، توانایی انتقال زئونوتیك این ویروس تابحال شناخته نشده است و از این بابت جای نگرانی زیادی ندارد.
مسؤل آموزش، پژوهش و ترویج سازمان نظام دامپزشكی همین طور اظهار نمود: هر گونه بیماری یا عفونتی كه بطور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان انتقال می یابند؛ بعنوان «بیماری های قابل انتقال بین حیوانات و انسان (زئونوزها)» شناخته می شوند. این عفونت ها و بیماری ها برمبنای مخزن های طبیعی بیماری به ۳ دسته تقسیم می شوند. دسته نخست آنتروپوزئونوزها (Anthropozoonoses) كه به عفونت ها و بیماری هایی گفته می شود كه از حیوانات به انسان منتقل می شوند. منشأ و مخزن این دسته از زئونوزها حیوانات هستند و انسان بیماری را از حیوانات می گیرد.
این مقام مسئول افزود: بیش تر زئونوزها در این گروه قرار دارند همچون هاری، بروسلوز، سل گاوی، مشمشه، طاعون، تب خونریزی دهنده كریمه- كنگو، لیشمانیوزها، سیاه زخم، تا حدودی آنفلوانزاها و.... دسته دوم زئوآنتروپونوزها (Zooanthroponoses) كه به عفونت ها و بیماری هایی اطلاق می شود كه از انسان به حیوانات منتقل می شوند؛ مانند سل انسانی كه از انسان به سگ منتقل می شود، اسهال آمیبی (از انسان به سگ) و سرخك (از كودكان به میمون). تعداد بیماری هایی كه در این گروه قرار دارند؛ خیلی كم هستند و دسته سوم آمفیسكنوزها (Amphixonoses) كه به عفونت ها و بیماری هایی گفته می شود كه انسان و حیوانات به همدیگر منتقل می كنند؛ مانند استافیلوكوكوس های كوآگولاز مثبت.
اكبرین درباب انتقال از راه مواد غذایی با منشأ حیوانی نیز اظهار داشت: شواهد مورد تأییدی تابحال در این خصوص منتشر نشده است، اما گزارش هایی از رؤیت ذرات ویروسی در مدفوع برخی افراد دیده شده است بدین سبب سفارش می شود از خرید و مصرف مواد غذایی با منشأ دامی خام، نیم پخته، قطعه بندی و فرآوری شده با دست تا اطلاع ثانوی خودداری شود. برمبنای ابلاغیه سازمان دامپزشكی كشور، فروشگاه های عرضه ی مواد پروتئینی با منشأ دامی، مجوز عرضه ی محصولات قطعه بندی شده و فرآوری شده با دست را نیز ندارند. سفارش می شود گوشت قرمز ممهور به مهر سازمان دامپزشكی كشور و مرغ هم به صورت بسته بندی كامل خریداری شود. به هیچ عنوان به فروشندگان اجازه خرد كردن و قطعه قطعه كردن محصولات پروتئینی با منشأ حیوانی داده نشود چونكه از نظر سازمان دامپزشكی ممنوع می باشد. هم چنین سفارش می شود شیر خام هم خریداری نشده و از شیر و لبنیات پاستوریزه و استریلیزه استفاده گردد.
وی اضافه كرد: برمبنای اطلاعیه جامعه جهانی دامپزشكی حیوانات كوچك (WSAVA) سندی در خصوص انتقال بیماری از سگ و گربه به انسان وجود ندارد. برمبنای مطالعات تئوری، حدس زده می شود گربه و Ferret به بیماری مبتلا شوند. حیوانات خانگی را باید ۱۴ روز از صاحبان آنها كه مبتلا به كرونا شده اند، جدا نگه داشت. سایر سفارش ها، سفارش های بهداشتی همیشگی پیشگیرانه سطح مقدماتی در شرایط عادی است كه به صاحبان حیوانات و افراد در تماس با حیوانات خانگی، شست وشوی دست ها پیش و بعد از تماس و معاینه حیوانات را گوشزد می كند.
عضو انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران در آخر اظهار نمود: در شرایط التهاب و اضطراب فعلی كه كروناهراسی (Coronaphobia) در جامعه وجود دارد، باید از منابع معتبر كسب اطلاعات كرد و سخنان افراد خبره و صاحب نظر را ملاك قرار داد. باید این نكته را مدنظر قرار داد كه در شرایط همه گیری (اپیدمی) اقدامات باید مبتنی بر پیشگیری باشد.


منبع:

5.0 / 5
3349
1399/01/23
20:17:15
تگهای خبر: تخصصی , سازمان , فروش , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت