دبیر شورای عالی فضای مجازی:
برخی می خواهند شبكه ملی اطلاعات را زیر سوال ببرند
به گزارش وبی كارت ایسنا به نقل از دبیر شورایعالی فضای مجازی نوشت: كسانی كه این شبهه را مطرح می كنند كه ما می خواهیم اینترنت را قطع نماییم، می خواهند موفقیت هایی كه ما در شبكه ملی اطلاعات داشتیم را، پنهان كنند.
سید ابوالحسن فیروزآبادی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با مبحث «شبكه ملی اطلاعات، ماهیت ها و لزوم ها» در توضیح شبكه ملی اطلاعات اظهار داشت: شبكه ملی در فضای كشور ما از شبكه های ارتباطی استفاده می نماید و در حقیقت زیرساخت شبكه ارتباطی كشور ماست. ما در شبكه ارتباطی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دستگاه مرتبط داریم. حدود ۶۳ میلیون تلفن هوشمند، میلیون ها كامپیوتر و وای فای، هفت میلیون مودم خانگی ADSL، حدود هشت میلیون پوز بانكی، به تازگی هم بیشتر از یك میلیون تلویزیون هوشمند به شبكه ملی ما پیوسته اند كه از فیلم های درخواستی استفاده می نمایند. وی با بیان این كه زندگی اقشار وسیعی از مردم در این شبكه صورت می گیرد، اظهار داشت: از زندگی رسانه ای در شبكه های اجتماعی، نیازهای خبری و اطلاعاتی، نیازهای سرگرمی و آموزشی، تا خدمات حمل و نقل، گردشگری، تهیه بلیط و سایر موارد. ازاین رو این شبكه ملی شبكه بسیار وسیعی است كه ضریب نفوذ بالایی در كشور دارد، در حوزه موبایل ضریب ۱۰۰ درصدی را پشت سر گذاشتیم كه البته بعضی بیشتر از یك موبایل دارند اما ضریب واقعی حدود ۸۴ درصد است و حدود ۶۱ میلیون نفر از امكانات پهنای باند موبایل استفاده می نمایند، در منازل حدود هشت میلیون و در ادارات حدود سه میلیون پهن باند در حال استفاده هستند. نزدیك به یك میلیون راننده در كشور داریم كه روی شبكه ملی به مردم خدمت رسانی می كنند. فیروزآبادی با بیان این كه شبكه ملی، زیست بوم ایرانی هاست و در این زیست بوم، فعالیتهای اقصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی فعالیتهای تكنولوژیكی و دانشی صورت می گیرد، اضافه كرد: ما با عنایت به مقام علمی ای كه در جهان داریم، از سرویس ها اطلاعاتی در این شبكه ملی استفاده می نماییم. از بانكهای اطلاعاتی داخل و خارج از كشور استفاده می نماییم و اقتصاد بزرگی را هم شكل داده ایم و از خصوصیت های شبكه ملی این است كه تا درون روستاها سرویس دهی می نماییم. الان از كاربران جدی شبكه ملی اطلاعات، مشاغل روستایی و خانگی ماست. در مشاغل روستایی هم صنعت خانگی را شاهد می باشیم هم به نحوی گردشگری تا روستاهای ما كشیده شده است. قرارداد شبكه ملی اطلاعات بر پایه اینترنت رئیس مركز ملی فضای مجازی با بیان این كه اینترنت یك لغت مشترك لفظی است، اضافه كرد: معمولا برداشت عامه مردم از اینترنت، ارتباط با خارج از كشور است. اما در عین حال یك قرارداد ارتباطی هم هست. شبكه ملی اطلاعات قرارداد اینترنت را بعنوان پایه شبكه خودش پذیرفته و مبتنی بر TCP IP است. اما اصطلاحی كه مردم به كار می برند و سبب نگرانی آنها شده، این كه شبكه ملی سبب محدودیت اینترنت می شود، منظور محدودیت در اینترنت خارج كشور است. دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به شائبه قطع اینترنت بیان نمود: كشوری كه تولید ناخالص ملی اش بیشتر از ۴۵۰ میلیارد دلار است، با قدرت خرید حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار در سال، كشوری كه میلیون ها دانشجو دارد و در حوزه تهیه مقالات تحقیقاتی و علمی در منطقه و جهان به مقامات یك رقمی در حوزه های مختلف رسیده، كشوری كه در سال بیشتر از ۱۵ میلیون سفر خارجی در آن صورت می گیرد و میلیون ها زائر و توریست به آن وارد می شوند، به هیچ وجه نمی تواند در ذهن مسئولانش بیاید كه بخواهند اینترنت را قطع و محدود كنند و كشور را بدون اینترنت خارج از كشور اداره كنند. وی با تاكید بر توسعه های انجام شده در حوزه شبكه ملی بیان نمود: ما در حوزه بانكی در سال ۲۰ میلیارد تراكنش بانكی داریم كه از نوجوانان تا كهنسالان كشور در حوزه های مختلف از خرید ارزان ترین شیء تا اشیاء گران بها را روی شبكه ملی صورت می دهند. نظام شبكه بانكی، رسانه ای، فیلم درخواستی كه حدود یك میلیون مشترك فعال دارد، در حوزه حمل و نقل، گردشگری، بیمه و سایر موارد، توسعه های بسیاری انجام شده است. كسانی كه این شبهه را مطرح می كنند كه ما می خواهیم اینترنت را قطع نماییم، می خواهند موفقیت هایی كه ما در شبكه ملی اطلاعات داشتیم را، پنهان كنند. چرا شبكه ملی راه اندازی شده است؟ فیروزآبادی با طرح این سوال كه شبكه ملی اطلاعات چرا راه اندازی شده است؟، اظهار داشت: اولا فقط در كشور ما نیست كه این بحث وجود دارد. در ۲۸ كشور به صورت مشخص چیزی مشابه شبكه ملی با عناوین مختلف از شبكه ملی ارتباطات، شبكه ملی اینترنت، شبكه ملی وب دو در ژاپن و مانند آن وجود دارد و این یك شعار فراگیر است. بحث های خیلی جدی هم مطرح است، خصوصا در چند سال گذشته در اروپا، فرانسوی ها به شكل جدی بحث اینترنت اروپایی را مطرح می كنند كه درحقیقت همان داشتن شبكه ملی است. یعنی داشتن شبكه مبتنی بر قرارداد اینترنت با ملاحظات جامعه اروپایی. ملاحظاتی كه بتوانیم خدمات كیفی تر، ارزان تر و امن تر داشته باشیم. وی افزود: وقتی زیست بوم ما روی فضای مجازی شكل گرفت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ، اجتماع و آموزش و تمامی حوزه هایی كه افراد در طول زندگی با آن مواجهند، روی این فضا قرار می گیرد و بحث اعتماد جدی می شود. این اعتماد هم فقط امنیتی نیست، اعتماد كیفیتی و پایداری سیستم است. وقتی بخواهیم از یك پیام رسان خارجی استفاده نماییم كه نمی دانیم دیتاسنترش كجاست و چه مسیری را طی می كند، تمامی این مسیر كه پیام پیاده می شود، می تواند فرصتی برای اختلال در ارتباط را ایجاد كند، كیفیت را كم كند و ارتباط را ناپایدار كند. ازاین رو شبكه ملی هدفی است كه اغلب كشورها بعنوان پروژه ملی به آن نگاه می كنند. رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصادی شبكه ملی اطلاعات، اظهار نمود: ما از دوران صنعتی به سمت اقتصاد خدماتی در حال گذار هستیم. بشر چندین هزار سال اقتصاد كشاورزی داشت، از قرن ۱۸ وارد اقتصاد صنعتی شد و قرن بیستم اوج شكوفایی اقتصاد صنعتی بود، وقتی می گویند اقتصاد كشاورزی یا صنعتی است، یعنی بخش عمده ای از ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد و زنجیره ارزش، آن خصیصه را دارد. فیروزآبادی افزود: در دوران جدید، بخش خدماتی ۵۰ درصد اقتصادهای در حال توسعه را تشكیل می دهد و در كشورهای توسعه یافته این عدد به ۶۵ درصد هم رسیده و پیشبینی می شود این عدد به ۷۰ تا ۷۵ درصد هم برسد. ازاین رو ما داریم به سمت اقتصاد خدماتی حركت می نماییم كه بن مایه تكنولوژی آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در فضای مجازی شكل می گیرد. ازاین رو شبكه ملی اطلاعات پیشران زیست بوم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حال و آینده ماست. توجه به جنبه های اقتصادی و معنوی حریم خصوصی وی با بیان این كه درحوزه اقتصادی بحث مالكیت و شكل گرفتن دارایی های بزرگ فكری یا معنوی وجود دارد، اظهار داشت: درجایی كه مالكیت ها ایجاد می شود، بحث حریم خصوصی جدی تر می شود، چون حریم خصوصی هم می تواند جنبه های اقتصادی داشته باشد و هم جنبه های معنوی. در این فضا كه از آن به فضای باز تعبیر می شود، به علت این كه می خواهند بازارها را سریع توسعه دهند، متاسفانه تلاش می كنند گمنامی وجود داشته باشد، دولت ها حداقل مداخله را داشته باشند و در این رابطه به منافع شركت های بزرگ بیشتر از منافع مردم توجه می شود و حریم خصوصی مردم كمتر مورد توجه قرار می گیرد. دبیر شورایعالی فضای مجازی افزود: هم اكنون بانكهای بزرگ اطلاعاتی، وبال گردن سیستم سیاسی آمریكا و انگلستان شده، انتخابات ۲۰۱۶ آمریكا با ورود به حریم خصوصی مردم انجام گرفت، چالش برگزیت و خروج انگلستان از جامعه اروپایی تحت همین مبحث قرار دارد. شواهد بسیار زیادی وجود دارد كه اطلاعات فروخته می شود. هم اكنون بحثی در اقتصاد مطرح است به نام Targeted Marketing یا بازاریابی هدف گرا؛ مقوله هایی به اسم شخصی سازی اطلاعات وجود دارد كه از راه پردازش اطلاعات، اشخاص و نیازهای شان را آنالیز می كنند و بر مبنای آن بازاریابی می كنند. فیروزآبادی با بیان این كه بانكهای اطلاعاتی مبتنی بر ذائقه سنجی و بازارسنجی، بحث حریم خصوصی را بسیار حاد كرده است، اضافه كرد: صحبت از هزاران میلیارد دلار بازار است كه با خدشه وارد شدن در حریم خصوصی ایجاد می شود. شركت هایی كه فضای مجازی را توسعه می دهند در حوزه رسانه ای، بانكی، پول مجازی، آموزشی و غیره تلاش می كنند دولت ها را به رسمیت نشناسند و از مرزهای مجازی كشورها به صورت غیرمجاز و با سرسختی عبور كنند و از قوانین آن كشور تبعیت نكنند و جایی كه می تواند بعنوان نماینده ملت ها از حریم خصوصی دفاع كند، دولت ها هستند. 23302
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب