راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است

راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است

به گزارش وبی کارت، اردکان_ نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار داشت: راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است و باید اجازه دهیم بازار اشباع شود.


به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، مصطفی پوردهقان اردکان با انتقاد از عملکرد بخش سیاست گذار در حوزه خودرو، به تشریح وضعیت واردات و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳ پرداخت و اظهار داشت: باوجود افزایش واردات خودرو نسبت به سالهای گذشته، آن چه بنظر می رسید امسال محقق نشده است. وی ضمن اشاره به تدوین مصوبه واردات خودرو توسط دولت و کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: این مصوبه توانسته تا حدودی تعرفه ها را ساماندهی کند، باآنکه در مورد برخی مدلها ایراداتی وجود دارد، اما در مجموع اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است. پوردهقان اردکان با تاکید بر شفافیت قوانین مجلس و صدور بخشنامه ای لازم از جانب دولت، اظهار داشت: منشأ ارز خودرو مشخص و آماده است و اگر حالا سازمان هایی مانند توسعه تجارت یا گمرک در راه اجرای مصوبه مانع تراشی کنند، وزارت صمت مسئول پاسخگویی خواهد بود. وی با دفاع از طرح واردات خودرو های کارکرده اظهار نمود: برخی با استفاده از واژه «خودرو کارکرده» قصد دارند افکار عمومی را منحرف کنند، درحالی که در آیین نامه واردات، حداکثر سن خودرو پنج سال و میزان کارکرد هم در قالب معقول تعریف شده است. وی ادامه داد: در ازای هر خودروی وارداتی هم باید یک خودروی فرسوده داخلی اسقاط شود. نماینده مردم اردکان با تاکید بر کیفیت خودرو های کارکرده وارداتی اظهار داشت: خودروی پنج ساله با کیفیت، بهتر از خودروی صفرکیلومتر داخلی است که نارضایتی عمومی از آن وجود دارد. حتی خودرو های ده یا پانزده ساله خارجی هم نسبت به برخی تولیدات داخلی مزیت دارند. البته برای حفظ سلامت مردم و رعایت استانداردها، سقف پنج سال تعیین شده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن اشاره به هدف گذاری دولت برای کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: این روند قرار بود از بودجه سال ۱۴۰۴ آغاز شود؛ اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص با آن همراهی نکردند. هم اکنون تعرفه هایی در سطوح مختلف همچون ۲۵ درصد، بالای ۴۰ درصد و حتی بالای ۱۰۰ درصد پیشبینی شده که می تواند به تعادل بازار کمک نماید، بخصوص برای اقشار متوسط. پوردهقان اردکان در ادامه با انتقاد از عملکرد مونتاژکاران داخلی عنوان کرد: خیلی از مونتاژکاران مسیر انتقال فناوری را رها کرده اند و صرفا به قرارداد با برندهای چینی بسنده کرده اند. وی ادامه داد: ظاهر زیبا نمی تواند جایگزین کیفیت و دوام باشد و مردم بعد از مدت کوتاهی نارضایتی خویش را بروز می دهند. وی تاکید کرد: سیاست وزارت صمت باید عبور از مونتاژکاری سطحی و حرکت به سمت تولید واقعی و فناورانه باشد. وی ضمن اشاره به زیان ده بودن خودروسازان اظهار داشت: صورت های مالی نشان داده است که این شرکت ها سودی ندارند و تنها دلالان از وضع موجود بهره مند می شوند. نماینده مردم اردکان بهترین راهکار تنظیم بازار را افزایش عرضه دانست و اظهار داشت: راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است و باید اجازه دهیم بازار اشباع شود، بعد از پنج دهه انحصار در صنعت خودرو، نارضایتی همه‌جانبه ای وجود دارد؛ از دولت و مجلس گرفته تا مردم و حتی خود خودروسازان. پوردهقان اردکان در انتها با انتقاد از نقش نهادهای نظارتی در قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: دخالت های شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و دیگر نهادها سیاستگذاری را از مسیر اصلی خارج کرده اند، به نقل از ایشان، چاره نهائی ایجاد فضای رقابتی، تسهیل واردات، ارتقاء کیفیت تولید داخلی و سپردن قیمت گذاری به بازار واقعی است.


منبع:

0.0 / 5
13
1404/04/23
09:23:14
تگهای خبر: استاندارد , برند , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت
وبی کارت اولین برداشت، ماندگارترین باشد