۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه خودتامین صنایع تا تابستان وارد مدار می شوند

۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه خودتامین صنایع تا تابستان وارد مدار می شوند

وبی کارت: مجری طرح راه اندازی نیروگاههای خود تامین صنایع از راه اندازی و بهره برداری از ۵ واحد نیروگاهی از طرف صنایع کشور به ظرفیت ۸۷۱ مگاوات تا حالا آگاهی داد.



به گزارش وبی کارت به نقل از توانیر، سید زمان حسینی مشاور مدیرعامل توانیر و مجری طرح راه اندازی نیروگاههای خود تأمین صنایع ضمن اشاره به ناترازی قابل ملاحظه تأمین برق در شروع دولت سیزدهم و امضای تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صمت در مهر ۱۴۰۰ در خصوص راه اندازی حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از جانب صنایع عنوان کرد: این تفاهمنامه شامل راه اندازی حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر است که در ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق از جانب مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن هم تدوین شده و تابحال موافقت اصولی برای ۴۳ شرکت متقاضی راه اندازی نیروگاه به ظرفیت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.
وی نیروگاههای حرارتی ذکر شده را از نوع چرخه ترکیبی و با راندمان حداقل ۵۵ درصد عنوان نمود که در ۱۵ استان راه اندازی می شوند.
وی ضمن اشاره به سرعت عمل ۱۱ شرکت متقاضی، از ورود ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی اطلاع داد که از این میزان تابحال عملیات اجرایی ۵ واحد نیروگاهی شرکتهای فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ۸۷۱ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده که با عنایت به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، ۷ واحد نیروگاهی صنایع، تا تابستان ۱۴۰۳ ظرفیت متصل شده به شبکه سراسری نیروگاههای صنایع به ۱۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.
حسینی در مورد صنایع پیش رو در راه اندازی نیروگاه اظهار داشت: فولاد مبارکه ۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه را در دست راه اندازی دارد که ۶۰۰ مگاوات خورشیدی و هزار مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحد گازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره برداری رسیده و ۳۰۷ مگاوات دیگر هم طی روزهای آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.
وی افزود: شرکتهای چادرملو یزد، گل گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام ۵۴۶ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسند.
حسینی اضافه کرد: برخی دیگر از صنایع هم مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان درحال برگزاری مناقصه و دریافت مجوز سوخت هستند که امیدواریم تا تابستان ۱۴۰۴، واحدهای گازی این نیروگاه ها هم به مدار بیاید.
مجری راه اندازی نیروگاههای خود تأمین صنایع، هزینه راه اندازی یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی چرخه ترکیبی، مشتمل بر ۲ واحد گازی و یک واحد بخار را حدود ۲۵۰ میلیون یورو اعلام نمود که با عنایت به عرضه بسته های حمایتی از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار می باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: صنایع می توانند برق مازاد نیاز خویش را به قیمت توافقی به سایر صنایع و یا از راه بازار برق و بورس انرژی به فروش برسانند.
وی همینطور از راه اندازی حدود ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر از جانب صنایع اطلاع داد که تابحال عملیاتی شده و به طور عمده نیروگاههای بادی و خورشیدی را شامل می شود.
حسینی اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه راه اندازی ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را پیگیری می کند که ۴۰ مگاوات آن تا تابستان ۱۴۰۳ به مدار می آید همینطور ۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی هم از جانب شرکت ملی مس در تابستان آینده بهره برداری می شود و باقی نیروگاههای مذکور تا سقف هزار مگاوات در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.


منبع:

1402/12/13
16:21:35
0.0 / 5
204
تگهای خبر: صنعت , فروش , مجوز , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت