۶۲۰۰ نفر روزانه قربانی کار و بیماریهای شغلی می شوند

۶۲۰۰ نفر روزانه قربانی کار و بیماریهای شغلی می شوند

به گزارش وبی کارت، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: روزانه در جهان 6 هزار و 200 نفر قربانی حوادث ناشی از کار و بیماریهای شغلی می شوند.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، امروز شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ اولین همایش ملی چشم انداز «ایمنی و بهداشت شغلی» با محوریت مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان بین المللی کار با حضور سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجرا شد. برمبنای آمار بین المللی هر ۷ ثانیه یک نفر به سبب بیماریهای شغلی جان خودرا از دست می دهد. بدین سان مرگ ناشی از بیماریهای شغلی ۶ برابر فوت ناشی از حوادث کاری است. علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ۷ مهر به عنوان روز ایمنی و آتش نشانی اظهار داشت: حفظ صیانت از نیرو کار از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سال ۱۴۰۱ با کمک بازرسان کار و کمیته های حفاظت فنی حوادث ۱۴ درصد و نرخ جان باختگان ۱۱ درصد کاهش داشت.
وی اضافه کرد: ایران در دولت سیزدهم در امتداد ایجاد وحدت و یکپارچگی در عرصه ایمنی کار و بهداشت شغلی به کنوانسیون جهانی پیوست و مقاوله نامه ۱۵۵ مقرر است در کشور به اجرا درآید.
وی با اعلان اینکه مشمولیت این قانون محدود به جامعه کارگری نمی گردد، افزود: برمبنای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دامنه مشمولان این مقوله نامه شامل تمام افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، می شود.
رعیتی فرد با اشاره به آمار جهانی حوادث عنوان کرد: سالانه ۳۴۰ میلیون نفر قربانی حوادث ناشی از محیط کار ناایمن شده و ۱۶۰ میلیون نفر جان خودرا به سبب بیماریهای شغلی از دست می دهند. همین طور گفتنی ست سالانه ۱۲ میلیون نفر در کشورهای مشترک المنافع قربانی حوادث هستند. بدین سان باید گفت روزانه در جهان ۶ هزار و ۲۰۰ نفر قربانی حوادث ناشی از کار و بیماریهای شغلی می شوند.
وی اظهار داشت: این آمار تأثیر مستقیم در اقتصاد داشته و سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن هشدار داده است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به مسؤولیت ها نهادهای تصمیم گیر و مجری اشاره کرد: در امتداد اجرای مقوله نامه ۱۵۵ باید سیاست های منسجمی شکل گیرد و به شکل دوره ای اجرا و بازبینی شود.
وظیفه نهادها
لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) شماره ۱۵۵)) و پروتکل ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی، اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO) اصلی را مطرح می کند که کارگران باید در مقابل بیماری و لطمه های ناشی از کارشان محافظت شوند.
رعیتی فرد تدوین و بازبینی بخشنامه مقررات انضباطی را از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان نمود و اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه ای نیز باید در این جهت به آموزش نیروی انسانی متبحر برای مشاغل پرخطر اقدام نماید.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد نیز باید در عرصه استانداردهای تولید، ساخت و واردات ماشین آلات، تجهیزات و ابزار کار نقش آفرین باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دادن مجوز فعالیت ها و واردات با مدنظر قرار دادن استانداردهای لازم اقدام به صدور مجوزها کند.
وی در ادامه وظایف نهادهای مختلف برای اجرای صیانت از نیروی انسانی و ارتقا ایمنی به وزارت آموزش وپرورش اشاره نمود و اظهار داشت: لازم است سرفصل هایی در کتب درسی در امتداد ایمنی و بهداشت کار تعریف شود.
معاون وزیر کار اشاره کرد: سرمایه گذاری در عرصه های ایمنی بهداشت سبب کاهش هزینه های حوزه حوادث کار می شود. به جهت اینکه بتوانیم انسجامی در کار ایجاد نماییم در دولت سیزدهم بخشنامه مقاوله نامه به تصویب رسید و ابلاغ گردید و سال آینده باید اولین گزارش خود در این را ارائه بدهیم.
وی اشاره کرد: سیاست های ملی این قانون در بخشنامه مصوب بر این تاکید دارد که هر کشور عضو باید با مشورت تشکل های کارفرمایی، سیاست های بهداشتی و ایمنی را بازبینی کرده و آنها را اعمال نماید.
رعیتی فرد با اشاره به اینکه شناسایی خطرات ذاتی و شناسایی، کنترل و حذف خطرات همچون وظایف وزارت تعاون است، اشاره کرد: وزارت تعاون به عنوان دستگاه صلاحیت دار باید در قوانین کار بازبینی هایی را انجام دهد، وزارت بهداشت باید برنامه کاهش بیماریهای شغلی را انجام دهد و سازمان فنی و حرفه ای باید برای آموزش نیروی کار برنامه ریزی کند.


منبع:

1402/07/08
14:46:19
0.0 / 5
221
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه , سازمان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت