مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا ۶ روز به ازای هر کامیون است

مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا ۶ روز به ازای هر کامیون است

به گزارش وبی کارت رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران از بالا بودن مدت زمان توقف کامیون های ترانزیتی در مرزها انتقاد نمود.



سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار نمود: چهارشنبه هفته گذشته ۱ تیر این نشست برگزار شد که نمایندگان تشکل های صنفی، بخش خصوصی و دستگاههای دولتی حضور داشتند؛ تا کنون نشست مشابهی برگزار نشده بود که در آن ۵ وزیر و زئیس سازمان برنامه و بودجه شرکت کنند؛ همینطور مدیران دستگاههای در رابطه با راه آهن شامل معاون وزیر راه و مدیران شرکت راه آهن و سازمان راهداری هم مشارکت فعال داشتند.
وی افزود: حضور مخبر در این نشست نشان داده است دولت مبحث ترانزیت را جدی گرفته و برنامه جدیدی برای تقویت ترانزیت دارد؛ ظاهراً از عملکرد بخش های مختلف دولت در این حوزه رضایت نبوده که معاون اول رئیس جمهور ترجیح داده جلسه ای در این سطح برگزار کند؛ گزارشی را هم مرکز بررسی های استراتژیک عرضه داد که موارد مهمی در آن بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به مبحث ترانزیت، اقتصادی می باشد افزود: اما در نشست ترانزیت به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این مورد عنوان شد که میتوان نگاه سیاسی و امنیتی هم به مقوله داشت؛ ترانزیت یک مبحث فرابخشی است و سازمان های گوناگونی درگیر آن هستند.
حسینی ضمن اشاره به زمان زیاد حمل کالا از مسیر ایران که روی هزینه های ترانزیت اثرگذار می باشد خاطرنشان کرد: این روند به سود مسیرهای ترانزیتی کشورهای رقیب است چون آنقدر در ترانزیت کالا زمان و هزینه ها را بالا برده ایم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست تا صاحب کالا با عنایت به مسیرهای ارزان تر و سریع تر در کشورهای همسایه علیرغم سخت تر بودن عبور ترانزیتی کالا از این کشورها، آنها را انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: پیشنهادی که نماینده بخش خصوصی بیان کرد این بود که دنبال مدیریت یکپارچه ترانزیت باشیم مدیریت یکپارچه مرزی در ترانزیت می تواند زمانی هایی که در مرز برای ترانزیت کالا هدر می رود، کنترل شود؛ به این معنا که مرز به جای آنکه محل توقف کالا باشد، محل عبور کالاهای ترانزیتی باشد در گزارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری هم آمده بود به صورت متوسط ۶ روز زمان می برد که کامیون ها در مرزها تشریفات مربوطه را اجرا کنند که زمان زیادی است.
این فعال صنعت حمل و نقل تصریح کرد: ۱۴ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرزهای ما دخالت دارند تا فرایند ترانزیت انجام شود؛ با عنایت به سرمایه گذاری زیادی که در حوزه زیرساخت های راه آهن انجام شده ولی راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشده، مورد اعتراض قرار گرفت که در این نشست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود بودجه این پروژه به اتمام رسیده ولی اگر بودجه آن تأمین شود، می توانیم پروژه را همزمان به ۱۰ پیمانکار بدهیم تا به سرعت طرح را اجرایی کنند.
حسینی ضمن اشاره به ضرورت رفع گلوگاه های زیرساخت های ریلی برای توسعه ترانزیت اظهار داشت: مشکل دیگر خود شرکت راه آهن است که قابل نقد است که زمان زیادی از حمل کالا با ریل گرفته می شود ولی بخش جاده ای ما از نظر زمانی از بخش ریلی ما جلوتر است.
وی تصریح کرد: قرار شد ماهانه دستگاه ها نشست ترانزیت را برگزار کرده و میزان پیشرفت برنامه های خویش را مطرح کنند که نشان داده است دولت برنامه کوتاه مدت برای افزایش ترانزیت دارد؛ بخش خصوصی هم به این فرایند کمک زیادی خواهد نمود چون دارنده ناوگان بخش خصوصی است و خیلی از مبادلات از بستر فعالیت بخش خصوصی انجام می شود.

1401/04/04
17:04:36
0.0 / 5
373
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت