شبكه های اجتماعی نیاز واقعی روابط عمومی امروز

شبكه های اجتماعی نیاز واقعی روابط عمومی امروز

وبی كارت: امروزه شبكه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بستری است كه هم ابزار اطلاع رسانی و اطلاع یابی محسوب شده و می توانند برآورنده بخشی از نیازهای ارتباطی روابط عمومی ها باشند. این یك فرصت طلایی برای روابط عمومی است تا ارتباطات و خیلی از امور خویش را مدیریت كنند.اكثر افرادی كه از موبایل استفاده می نمایند از گوشیهای هوشمند بهره می برند و بسیاری هم شبكه های اجتماعی موبایل را جزو تفكیك ناپذیر ارتباطات زندگی روزمره خود می دانند، در این صورت آیا می توان از این درگاه اطلاع رسانی بی قید و شرط چشم پوشی كرد و آن را نادیده گرفت؟


محمدحسن ترابی - مدیركل روابط عمومی شركت ملی پست - در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه وجود بستری برای بهبود و توسعه مهارت های ارتباطی، آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ارتباطات، تقویت و توسعه روابط عمومی آكادمیك نیاز یك جامعه برای حفظ پویایی و كارآمدی است، اظهار نمود: هستی و تداوم حیات سازمان ها بخصوص سازمان ها و مراكز انتفاعی مشتری محور، منوط به ایجاد رابطه حداكثری با جامعه پیرامون است و این رابطه با استفاده از واحدی به نام روابط عمومی برقرار و مدیریت می گردد.
به قول وی مروری گذرا بر تاریخچه روابط عمومی ها گواه این مدعاست كه فصول تمایز روابط عمومی ها بر اساس بسترها و ابزارهای ارتباطی مسلط در هر دوره بنا شده است. شرایط اقتضایی كنونی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بستر اینترنت و موبایل و رشد شبكه های اجتماعی ایجاب می كند روابط عمومی ها با برخورداری از خرد فناورانه با شرایط موجود همسو شده تا با ریزش مخاطب مواجه نشوند.

او ادامه داد: ابزار و امكانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمان ها این امكان را می دهد كه در گستره وسیع جغرافیایی و با سرعت بیشتری با مخاطبانشان ارتباط برقرار كنند. روابط عمومی با هزینه بسیار كم امكان دسترسی به رسانه ای را پیدا كرده كه با استفاده از آن می تواند به صورت چندرسانه ای كار كند، همزمان متن، عكس، ویدئو را پست كند و حجمی از اطلاعات در مورد سازمان را در سریع ترین زمان و كمترین هزینه به حجم بسیار بالایی از مخاطبان هدف یا مشتریان مورد نظر خود برساند و در كمترین زمان به صورت آنی پاسخ های آنان را به صورت لایك یا نظر دریافت كنند و به آنها پاسخ دهد.
وی خاطرنشان كرد: فضای مجازی، فضای شبكه ها و انسان های به هم پیوسته است، این فضا در عین حال كه دایره مخاطبان در دسترس روابط عمومی ها را وسیع تر و ارتباط را برای روابط عمومی ها تسهیل و تسریع می كند، نیازمند افرادی است كه از آگهی های توامان فنی، ارتباطی و دانش لازم برخوردار باشند تا در این فضا همسو و همپای تحولات حركت كنند.
ترابی با اشاره به اینكه حضور فعال و پررنگ مدیران روابط عمومی در عرصه مجازی این امكان را به بخش های مختلف یك سازمان می دهد تا اطلاعات درست را با سرعت در اختیار مخاطبان خود قرار دهند، اظهار نمود: فضای شبكه ای، امكانی است كه روابط عمومی ها می توانند برای موج آفرینی و اجرای انواع كمپین های ارتباطی، تبلیغاتی، تقویت برند و اطلاع رسانی ارزش سازمانی و نهایتاً ترفیع فروش كالا، خدمت یا نام و نشان سازمان خود از آن بهره گیرند.
به قول او گستردگی بدون مرز دنیای مجازی و بی زمانی فراتر از تصور، امكان بی نظیری است كه توان ارتباطی روابط عمومی ها را به بیشینه ترین وضعیت ممكن نزدیك می سازد، ارتباطی مستقیم، مستمر، موثر و فراگیر با فردفرد مخاطبان. در حقیقت ملاك ارزیابی یك روابط عمومی الكترونیك در دنیای امروز در مقوله هایی مثل برخط بودن یا نبودن و هم خط مشی دیالوگی یعنی ارتباط دوسویه ویا مونولوگی كه ارتباطی یك سویه است سنجش می گردد.
وی خاطرنشان كرد: امروزه شبكه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بستری است كه هم ابزار اطلاع رسانی و اطلاع یابی محسوب شده و هم می توانند برآورنده بخشی از نیازهای ارتباطی روابط عمومی ها باشند. این یك فرصت طلایی برای روابط عمومی است كه بدون صرف هزینه های بالای بازاریابی و نظرسنجی، در شبكه های اجتماعی به راحتی ارتباطات و خیلی از امور خویش را مدیریت می كنند. چراكه اغلب افرادی كه از موبایل استفاده می نمایند از گوشیهای هوشمند بهره می برند و بسیاری هم شبكه های اجتماعی موبایل را جزو تفكیك ناپذیر ارتباطات زندگی روزمره خود می دانند، در این صورت آیا می توان از این درگاه اطلاع رسانی بی قید و شرط چشم پوشی كرد و آن را در دنیای روابط عمومی الكترونیك نادیده گرفت؟
وی ادامه داد: این ظرفیت به جهت طیف گسترده مخاطبان جایگاهی برای تبادل اطلاعات و پیامها و حتی تبلیغات است كه مدیران موفق روابط عمومی به خوبی و هوشمندانه در جهت اهداف سازمان خود از آن ها استفاده می نمایند. اگر بپذیریم كه روابط عمومی یعنی «آئینه تمام نمای سازمان»، می توانیم بگوییم كه موبایل می تواند دقیقا در این مسیر همگام با روابط عمومی به پیش رود. چراكه موبایل در هر زمان و هر مكان مخاطبان مان را در دسترس قرار می دهد و این دسترسی می تواند برای بازنمایی سازمان به مخاطبان و نمایش مخاطبان به سازمان مورد استفاده قرار گیرد؛ چیزی كه روابط عمومی سخت به دنبال آن است.
ترابی با اشاره به اینكه روابط عمومی باید بتواند در این شبكه ها مخاطب شناسی كرده و پس از ورود به آن ها حتما با سطح شخصیتی مخاطبان آشنا شود و پس از تولید ارتباط دوسویه پیام مورد نظر خویش را ارسال نماید، اضافه كرد: بنابراین دست اندركاران روابط عمومی باید بدانند كه در آینده نزدیك نیازی به سخت افزارهای پیچیده و نرم افزارهای بومی ندارند. آنها به راحتی با استفاده از شبكه های اجتماعی می توانند به دانایی جهان متصل شوند و اگر از این عرصه جا بمانند بی گمان از گردونه رقابت خارج خواهند شد.
وی ادامه داد: بدون شك زیست در فضای مجازی را می توان سرنوشت محتوم انسان ها و سازمان ها دانست و در این میان روابط عمومی ها به واسطه نیاز ذاتی به برقراری ارتباط، ناگزیر از برنامه ریزی مطلوب برای برخورداری از زیستنی مطلوب در این فضا هستند. از این رو روابط عمومی ها ناگزیر از سرمایه گذاری های آنلاین هستند تا بتوانند در فضای مجازی برای مخاطبان خود پیام های مناسب تولید كنند، به ابهامات و نیازهای آنان به سرعت پاسخ گویند، امكان تولید تماس های سریع و بی واسطه را بین مخاطبان با سطوح مختلف سازمان فراهم نمایند، در زمان بحران سریعاً وارد عمل شوند و از این بستر برای تامین اهداف ترفیعی یا تعالی نام سازمان بهره جویند.
وی در انتها تصریح كرد: بدون شك قدرت و سرعت تغییرات فناورانه در دهه های آتی چالش ها و فرصت های زیادی راپیش روی روابط عمومی ها قرار خواهد داد. بنابراین روابط عمومی ها باید آموزش و استفاده از جدیدترین روش های مدیریت نوین و فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری را در دستور كار خود قرار دهند.



1397/02/26
15:57:16
5.0 / 5
4928
تگهای خبر: ارتباطات , رسانه , فناوری , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت