گزارش دایرك درباره شاخص ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل

نفوذ بالای بازی های موبایلی در بین ایرانیها

نفوذ بالای بازی های موبایلی در بین ایرانیها

بازی های موبایلی حالا بیش از همیشه با نرخ نفوذ و گردش مالی بیشتر در بین بازیکنان سبب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند.


به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) در تازه ترین گزارش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۹ ضمن ارائه نگاهی کامل به الگوی بازی، ترجیحات و میزان هزینه کرد بازیکنان موبایلی، به مرور شاخص ترین اطلاعات استفاده از این پلت فرم در بین بازیکنان ایرانی پرداخته است.
این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلت فرم موبایل: نیروی پیشران» در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری انتشار یافته است، حکایت از نفوذ بسیار بالای بازی های موبایلی در بین بازیکنان ایرانی دارد. چنانچه با استناد به یافته های این گزارش از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازیکن پلت فرم موبایل هستند که حداقل یک ساعت در هفته و با یکی از دستگاه های گوشی هوشمند و تبلت بازی می کنند. در این میان سهم استفاده کنندگان از گوشی هوشمند با ۹۵ درصد بمراتب بالاتر از جمعیت ۱۸ درصدی استفاده کنندگان از تبلت است.
نکته قابل توجه دیگر در این گزارش این که به سبب دسترسی ساده تر به این پلتفرم، شاهد حضور طیف های اجتماعی گسترده تری شامل کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال در بین بازیکنان موبایلی هستیم. هر چند که در بین بازیکنان پلت فرم موبایل هم سهم بازیکنان مرد با ۶۵ درصد نسبت به سهم ۳۵ درصدی بازیکنان زن، برتری دارد.
از دیگر آمار جالب توجه در گزارش پژوهشی دایرک اینکه، ۶۵ درصد از بازیکنان موبایلی بصورت آنلاین بازی می کنند و سه ژانر معمایی، استراتژی و تیراندازی، پرطرفدارین ژانرها در بین بازیکنان پلت فرم موبایل در ایران است.


نگاهی به یافته های این گزارش بر این واقعیت صحه می گذارد که بازی های موبایلی حالا بیش از همیشه با نرخ نفوذی بیشتر در بین ایرانیان و گردش مالی بیشتر در بین بازیکنان سبب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند. بااینکه در نظرسنجی هایی از بازی سازان همچون پیمایش GDC در مورد پلت فرم مورد علاقه برای توسعه بازی، از پلت فرم کامپیوتر برای بازی سازی نام برده شده است؛ اما رشد و استقبال کاربران از پلت فرم موبایل باعث شده تا تولید بازی های موبایلی نرخی فزاینده داشته باشد.
چنانچه بگفته حامد نصیری -معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- در عین حال که دو پلت فرم کنسول و کامپیوتر فرصت های ویژه تری برای خلاقیت و نوآوری در طراحی بازی عرضه می کنند، اما باید در نظر داشت که پلت فرم موبایل دروازه ورود کاربران جدید به دنیای بازی و در موارد مختلفی حتی دروازه ورود کارآفرینان جدید به دنیای بازی سازی بوده و از این حیث می توان آنرا «نیروی پیشران» رشد اکوسیستم بازی در نظر گرفت.



1400/02/27
08:53:26
0.0 / 5
913
تگهای خبر: آنلاین , دستگاه , دیجیتال , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت