پیگیری شبكه های اجتماعی بومی در سال ۹۸

تلاش نافرجام پیام رسان های داخلی

تلاش نافرجام پیام رسان های داخلی

به گزارش وبی كارت باوجود تلاشهای چندساله برای ارتقای پیام رسان های داخلی و حمایت های صورت گرفته و وعده های چندباره، همچنان بیشترین بار پیام رسانی كشور بر دوش پیام رسان های خارجی است، اتفاقی كه برخی آنرا به عدم اعتماد مردم به این محصولات نوپا و برخی دیگر به مشكلات فنی و ضعف توانایی این محصولات مربوط می دانند.


به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، پیرو كوشش برای بومی سازی اقلام و محصولات مختلف، پیام رسان اجتماعی هم از خدماتی است كه اقداماتی برای بومی كردن آن انجام می شود. در سال های گذشته و با ظهور شبكه های اجتماعی، نمونه های موفقی از این محصولات در كشور وجود داشته كه یا به لطف فیلتر و یا مزایای بومی بودن و خدمات خاص، توانستند كاربران خویش را داشته باشند، با توجه به این پیام رسان های بومی كه نمونه های جدیدتری از شبكه های اجتماعی هستند، به توفیق چندانی دست نیافتند.
اگرچه تلاش هایی برای توسعه پیام رسان های بومی صورت گرفته است، اما همچنان تلگرامی كه از اردیبهشت سال ۹۷ فیلتر شده و بدون فیلترشكن هایی كه این روزها بسیار رواج یافته و واتس اپی كه در ابتدا به اندازه تلگرام به آن توجه نشده بود و هنوز هم خیلی از خصوصیت هایی را ندارد كه تلگرام با تاكید بر آنها در حال تبدیل شدن به شكلی رسانه برای كاربران ایرانی بود، بیشتر مورد استفاده كاربران ایرانی قرار می گیرند، هرچند برخی هم در این میان شبكه های داخلی را برگزیدند.
همچنین در حالیكه یكی از علل فیلترینگ تلگرام، پشتیبانی از پیام رسان های داخلی عنوان شده بود و در مقابل مخالفان با فیلترینگ، این روش را راه مناسبی برای تشویق مردم به استفاده از محصولات داخلی نمی دانستند، استفاده از نسخه های فارسی تلگرام راه دیگری بود كه باآنكه تفاوت هایی با تلگرام اصلی داشت اما به فیلترشكن نیازمند نبود و بنابراین بعد از فیلترینگ، پذیرای بخشی از كاربران شد، موضوعی كه بارها بعنوان یكی از علل عدم استفاده از پیام رسان های داخلی عنوان شد.
با وجود این، با گذشت بیشتر از یك سال از فیلترینگ تلگرام و فرصت های چندباره به تلگرام های فارسی به جهت اینكه خویش را از تلگرام اصلی جدا كنند و جنجال هایی درباره ماهیت فیلترشكنی این محصولات كه به خودی خود قابلیت استفاده نداشتند و بیشتر نقش صافی برای تلگرام را ایفا می كردند، هاتگرام و طلاگرام هم از اردیبهشت ۹۸ فروشگاه های آنلاین حذف شدند. هرچند با وجود ادعا درباره استقلال این پوسته های فارسی بعد از حذف از گوگل پلی هم تا كنون خبری از توسعه آنها نشده است.
از طرفی اوایل سال شورایعالی فضای مجازی كشور، سه پیام رسان بله، سروش و گپ را بعنوان پیام رسان های واجد شرایط برای انجام مكاتبات و عرضه خدمات اداری معرفی كرده و بعد از آن محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از تشكیل كارگروهی در حوزه پیام رسان های داخلی اطلاع داد كه چگونگی مصوبات و میزان اجرای آنها در دستگاه های دولتی را صدمه شناسی می كند و اعلام نمود مصوبه پشتیبانی از پیام رسان های داخلی در شورایعالی فضای مجازی در حال اجراست.
اما انتقادات درباره روند پیشرفت پیام رسان های بومی همچنان ادامه داشت. یكی از این انتقادات، عدم حمایت های مناسب وزارت ارتباطات بود، تا جایی كه ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورایعالی فضای مجازی- درباره فاز دوم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی بیان كرد قرار بود بودجه ای برای این كار اختصاص یابد و دیتاسنتری هم برای این مورد توسط وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه بودجه مورد نظر این حمایت ها تأمین نشده و حمایت مرحله دوم صورت نگرفته است.

ناكارآمدی پیام رسان ها در زمان قطعی اینترنت
یكی دیگر از مواردی كه فرصتی جهت استفاده از پیام رسان های داخلی را به كاربران ایرانی داد، قطعی ۱۰ روزه اینترنت در آبان ماه سال ۹۸ بود و با این حال، پیام رسان های داخلی در غیاب ۱۰۰ درصدی رقبای خارجی خود نتوانستند به نیازهای كاربران پاسخ دهند و این مورد به زعم ناظران شبكه ملی اطلاعات، حاكی از ضعف در خدمات پایه این شبكه بود؛ پس از اتصال باردیگر اینترنت هم خیلی از مردم كه دست خویش را در انتخاب سرویس باز دیدند، به استفاده از پیام رسان های خارجی برگشتند.
ضعف در خدمات پایه شبكه ملی اطلاعات، واكنش شورایعالی فضای مجازی را به دنبال داشت و بدین منظور فرصتی به وزارت ارتباطات داده شد كه طرحی را به این شورا ارسال كرده تا بتوان در یك زمان بندی مناسب، به سطح قابل قبولی در حوزه پیام رسان دست یافت و وضعیت نابه سامان پیام رسان ها را برطرف كرد. هرچند با وجود ارئه طرح و معماری شبكه ملی اطلاعات هم هنوز این معماری تصویب نهایی نشده و وضعیت پیام رسان ها در آن به اطلاع نرسیده است.
اگرچه طبق آمار عملكرد دولت دوازدهم و گزارشی كه از زیرساخت انتشار یافته، اعلام گردید كه كاربران پیام رسان های بومی به ۲۰ میلیون رسیده است، اما طبق نظرسنجی های صورت گرفته تا تیرماه سال ۹۸، ۴۲.۸ درصد شركت كنندگان از واتس اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی گپ، ۰.۵ درصد از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می نمایند كه مجموع استفاده از پیام رسان های داخلی را حتی كمتر از ۱۰ درصد نشان داده است و تعداد كاربران هم رشد حاكی از رشد قابل توجه نیست.
در یك ماه اخیر و روزهای پایانی اسفند هم خبر واگذاری پیام رسان سروش مطرح شده؛ پیام رسانی كه فروردین ماه ۹۷، ادعا می كرد جایگزین تلگرام خواهد شد، اما با فیلترینگ تلگرام و حتی وام های پنج میلیارد تومانی و حمایت هایی كه به طرق مختلف از پیام رسان ها صورت گرفت، چنین اتفاقی نیفتاد و سروش متلعق به صداوسیما كه شاید پرمخاطب ترین پیام رسان ایرانی هم بود، كارش به تلاش هایی برای واگذاری رسید.
باوجود مشكلات فنی كه برخی به محصولات بومی وارد می كنند برخی مسئولان معتقدند مهم ترین چالش توسعه پیام رسان ها، چالش فنی نیست، اینكه چطور از سوی مردم برای پیام رسان ها اقبال مناسبی را ایجاد نماییم كه مردم به سمتش بیایند. پیام رسان ها باید بدانند سراغ چه سرویس هایی بروند و چطور با مردم ارتباط برقرار كنند. از طرفی هم باید دانست كه انتقال مردم از پیام رسان های خارجی به پیام رسان داخلی فرآیند سخت و دشواری است كه یك شبه امكان پذیر نیست.
درنهایت هرچند دبیر شورایعالی فضای مجازی مخالف این حرف است كه پروژه پیام رسان داخلی شكست خورده و تعداد كاربران، تنوع پیام رسان ها، حركت پیام رسان ها به سمت تخصصی شدن، ظهور و بروز سكوهای پیام رسانی كه چندین خدمت عرضه می دهند، از زمان پشتیبانی از آنها افزایش یافته، اما آنچه آمار نشان داده است و در جامعه مشاهده می شود، برتری محصولات خارجی به نمونه های بومی، صرف نظر از دانش و توان فنی و حداقل از نظر جذب مخاطب است.



1399/01/08
13:52:31
5.0 / 5
3073
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت