كمك فناوری اطلاعات به مدیریت بحران سیل

كمك فناوری اطلاعات به مدیریت بحران سیل

به گزارش وبی كارت از استفاده از نقشه های مسیریابی برای اعلام مناطق آب گرفته تا امكان ارسال پیامك برای اطلاع رسانی، از اقداماتی است كه می توان فناوری اطلاعات را برای كمك به مشكلات بعد از وقوع سیل به خدمت گرفت.


به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، مدیریت مواجهه با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در سه مرحله زمانی حائز اهمیت است؛ مرحله اول قبل از مواجهه با بلایای طبیعی است كه عمدتاً از جنس پیشگیری و اطلاع رسانی است؛ مرحله دوم در حین مواجهه با بلایای طبیعی است كه بگونه ای در حوزه مدیریت بحران قرار می گیرد و مرحله سوم بعد از فروكش كردن حادثه و اقدامات آتی در رابطه با جبران خسارات است. از آنجائیكه ایران با بلایای مختلف طبیعی مواجه می باشد كه سیل اخیر یكی از مهم ترین آن هاست و خشكسالی و طوفان های شن، از دیگر این موارد هستند و مدیریت این بلایا از اهمیت برخوردار می باشد.
از نقشه های مسیریابی تا ارسال پیامك های انبوه هشدار
سال ۱۳۹۸ برای ایران سالی پر از بارش بود و باآنكه بارش های فراوان باعث شد كم آبی تا حد زیادی جبران شود، اما از سوی مقابل، وقوع سیل های مختلف صدمه های فراوانی به جا گذاشت. امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات- با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان سیل گفته است: طبق آمار جهانی، ۷۰ درصد لطمات ناشی از حوادثی مانند سیل صرفاً از راه آگاهی رسانی قابل حل است. ما در زمان وقوع سیل چند كار انجام دادیم، نخستین كار سرویس های اخطار مكان محور بود. سه سال پیش ۱۷ دقیقه بارش در سولقون، به كشته شدن ۱۱ همشهری منجر گردید، اما امسال با وجود بارش های شدیدتر این اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به نقش اپلیكیشن ها در اقدامات بعد از وقوع سیل بیان كرد: با شركت های تولیدكننده اپلیكیشن های نقشه و مسیریابی كه مجموعاً چهار میلیون كاربر در ایران دارند، هماهنگی انجام شد كه در روزهای عید اعلام كنند كجا خطر آب گرفتگی و سیلاب وجود دارد. یكی دیگر از سرویس ها اعلام نقاط امدادی در اپلیكیشن های نقشه بود. هم چنین در برخی از شبكه های اجتماعی می توانستید مكان نقاط امدادی هلال احمر را ببینید. یكی دیگر از قابلیت اپلیكیشن ها، امكان اضافه كردن پایگاه های امدادی بود كه بیش تر در اختیار پایگاه ها بود اما بزودی دسترسی عمومی آنرا هم اعلام می نماییم كه برای توزیع امكانات افراد راحت تر شود.
بنا بر اعلام، یكی دیگر از اقدامات، ارسال پیامك های انبوه شهری بود كه در مجموع در روزهای عید برای سیل غیر از فلش مسیج ها، بیشتر از دو میلیارد پیامك فرستاده شد. هم چنین تصاویری از نقاط سیل گرفته به صورت پهباد و فضایی دریافت می شد كه به صورت روزانه دو نوبت در روز برای مناطق مختلف ارسال می شد، چونكه تصویر هوایی به شدت اهمیت دارد و شما می توانید با این تصاویر یك برداشت كلی از محیط به دست بیاورید كه كجا صدمه پذیرتر است.
نقش تصاویر ماهواره ای و امكانات فضایی
یكی دیگر از موارد تأثیر تكنولوژی در صورت بروز موارد بحرانی، استفاده از امكانات فضایی و تصاویر ماهواره ای است. در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیراً اظهار نمود: برای مشكلاتی چون مدیریت سیلاب ها و خشكسالی ها و یا حفاظت از جنگل ها در ایران تصمیم گرفتیم راهكارهای مشتركی پیدا نماییم كه تصاویر ماهواره ای در اختیار دانشمندان ما در ایران قرار بگیرد. همان گونه كه دفتر بحران سازمان ملل برای تصاویر مناطق سیل زده را با كیفیت خوب تهیه و در اختیار ما در ایران قرار دادند.
برای درك بیش تر اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، می توان اشاره نمود كه هنگام بروز بلایای طبیعی، استفاده از ابزار سنتی ارتباطی مانند تلویزیون كاسته می شود و ابزارهایی مانند موبایل، هم دسترس پذیری بالاتری دارند و هم مخاطب بیش تری را پوشش می دهند. در حوزه مخابراتی هم پایداری خدمات اپراتورهای همراه بسیار مهم می باشد.



1398/03/08
11:58:58
5.0 / 5
4318
تگهای خبر: اپراتور , اپل , اپلیكیشن , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت